responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 134

2 - اگر آنچه را خوانده در وقت مخصوص نماز مغرب باشد نيز يكي از دو حالت را دارد: الف : چنانچه به ركوع ركعت چهارم نرفته است، بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و بنشيند و نماز را تمام كند وبنابراحتياط واجب دوباره نماز مغرب را بخواند و پس از آن نماز عشا را بجا آورد. ب : چنانچه به ركوع ركعت چهارم رفته است، بنابراحتياط آن را تمام كند و دوباره نماز مغرب و عشا را بجا آورد.

مساله 690- آخر وقت نماز عشا نصف شب است، و احتياط آن است كه براي نماز مغرب و عشا و مانند آن شب را ازاول مغرب تا اذان صبح حساب كنند، و براي نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمايند[1].

مساله 691- اگر به واسطه عذري نماز مغرب يا عشا را تا نصف شب نخواند، بايد تا قبل از اذان صبح بجا آورد، و بهتراست نيت ادا و قضا نكند، بلكه اگر از روي معصيت هم تا نصف شب نخوانده بنابراحتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح آنها را بدون نيت ادا يا قضا بجا آورد.

وقت نماز صبح :

مساله 692- نزديك اذان صبح سپيده اي در سمت مشرق به شكل عمودي پديدار مي‌شود كه به آن "فجر اول" يا"فجر كاذب" مي‌گويند، پس از دقايقي آن سپيده ناپديد شده و سپيده ديگري به صورت افقي در همان سمت نمايان مي‌گردد كه به آن "فجر دوم" يا "فجر صادق" مي‌گويند. هنگامي كه فجر صادق نمايان شود آغاز وقت نمازصبح مي‌باشد، و پايان آن هنگامي است كه آفتاب طلوع نمايد.

مساله 693- در شبهاي مهتاب احتياط مستحب موكد آن است كه براي نماز صبح صبر كنند تا سفيده صبح در افق ظاهر شود و بر روشنايي مهتاب غلبه كند، ولي براي روزه بايد از جلوتر يعني مطابق ساعت و وقت شرعي امساك كنند. و اين احتياط در شبهاي ابري و در روشنايي برق جاري نيست .

احكام وقت نماز:

مساله 694- هنگامي مي‌توان مشغول نماز شد كه به فرا رسيدن وقت نماز يقين يا اطمينان

[1] بنابراين تقريبا يازده ساعت و يك ربع بعد از ظهر شرعي آخر وقت نماز مغرب و عشاست، گرچه در ايام سال كمي تفاوت مي‌كند. و اول وقت نماز شب حدود دوازده ساعت بعد از ظهر شرعي است .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست