responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 53

ب : اگر نماز و روزه استيجاري بر عهده پدر انسان باشد و از دنيا برود آيا قضاي آنها بر فرزند بزرگتر واجب است يا نه ؟ و اگر پولي بابت آنها در اموال او باشد و صاحبان آن را نشناسيم تكليف چيست ؟

جواب : الف : لازم نيست فورا بجا آورند ولي تأخير به نحوي كه مسامحه و بي اعتنايي صدق كند جائز نيست .

ب : بر فرزند بزرگتر نماز و روزه خود پدر واجب است نه نماز و روزه استيجاري كه بر عهده او است ولي از تركه پدر بايد بدهكاريهاي او و از جمله پول نماز و روزه هاي استيجاري بايد اداء شود و اگر نماز و روزه ها مقيد به انجام خود او نبوده ورثه كسي را براي انجام آنها استيجار كنند و اگر مقيد بوده پول آنها را به وصي ميت برسانند و اگر مجهول باشد بنابر احتياط جمع كنند بين صدقه دادن پول آنها و بجا آوردن آنها هر چند يك فقير پول را به عنوان صدقه قبول كند و نمازها را نيز بخواند.

سؤال 148 چرا نماز زن حائض تخفيف دارد ولي روزه او تخفيف ندارد فلسفه اش چيست ؟

جواب : نماز و روزه هر دو از حائض ساقط است ولي نمازهايش قضا ندارد و شايد حكمت آن اين باشد كه هر روز، خودش نماز واجب دارد و نمازهايي كه اداء آن را خدا واجب نكرده است قضاء آن را هم واجب نكرده است ولي روزه هر روز واجب نبوده لذا قضاء آن را واجب كرده است .[1]

نماز جماعت

سؤال 149 آيا امام جماعت مي‌تواند اكتفا كند به اذان نماز جماعت كه مأموم گفته با توجه به آنكه در حال اذان مشغول نافله بوده و قهرا فصول اذان را كاملا نشنيده ؟

جواب : بلي، مي‌تواند اكتفا كند.

سؤال 150 براي امام جماعت بعد از قرائت حمد، گفتن "الحمد لله رب العالمين" مستحب است يا نه ؟

[1] و به عبارت واضح تر: روزه واجب در هر سال فقط يك ماه است ولي نماز در هر روز از سال واجب است لذا قضاء روزه ها بر زنان مشكل نيست به خلاف نمازها.
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 53
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست