responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 140
صحبت نمي كرد و به او آب و غذا مي‌دادند تا زماني كه بميرد يا خداوند براي او راهي مقرر نمايد، و اين "راه" همان جلد و رجم است . (كه جلد با آيه جلد تشريع شد و رجم با سنت). و در تفسير قمي ذيل آيه : (واللذان يأتيانها منكم ...) [1] علاوه بر حبس زن زناكار در خانه آمده است : در جاهليت مرد زناكار را مورد اذيت قرار مي‌دادند (و اين مجازات با آيه فوق امضا شد.) و سپس آيه فوق توسط آيه : (الزانية والزاني فاجلدوا ...) نسخ گرديد.

و محتمل است گفته شود: اساسا آيه شريفه : (واللاتي يأتين الفاحشة من نسائكم ...) مخصوص به زناي غيرمحصنه بوده است و حكم آن، تا قبل از نسخ آيه، توسط آيه "جلد" در سوره نور نگاه داشتن زنان زانيه در خانه بوده و "سبيل" كه در آيه به آن اشاره شده است حكم جلد به جاي حبس در خانه مي‌باشد.

[بردگي مانع از تحقق احصان ]

سؤال 4 - در آيه 25 سوره نساء پس از اينكه خداوند توصيه مي‌كند كه همه ازدواج كنيد تا به زنا نيفتيد، مي‌فرمايد: اگر وضع مالي شما طوري است كه نمي توانيد با زنان آزاد ازدواج كنيد، با زنان برده (كنيز) ازدواج كنيد; و آنگاه مي‌فرمايد كه اگر همسر كنيز گرفتيد و آن همسر مرتكب فحشا (زناي محصنه) شد مجازات آنها نصف مجازات زنان آزاد است . (فاذا أحصن فان أتين بفاحشة فعليهن نصف ما علي المحصنات من العذاب .)

[1] سوره نساء (4)، آيه 16 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست