نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 140
صحبت نمي كرد و به او آب و غذا ميدادند تا زماني كه بميرد يا
خداوند براي او راهي مقرر نمايد، و اين "راه" همان جلد و رجم است .
(كه جلد با آيه جلد تشريع شد و رجم با سنت). و در تفسير قمي ذيل
آيه : (واللذان يأتيانها منكم ...) [1] علاوه بر حبس زن
زناكار در خانه آمده است : در جاهليت مرد زناكار را مورد اذيت قرار
ميدادند (و اين مجازات با آيه فوق امضا شد.) و سپس آيه فوق توسط
آيه : (الزانية والزاني فاجلدوا ...) نسخ گرديد.
و محتمل است گفته شود: اساسا آيه شريفه : (واللاتي
يأتين الفاحشة من نسائكم ...) مخصوص به زناي غيرمحصنه
بوده است و حكم آن، تا قبل از نسخ آيه، توسط آيه "جلد" در سوره
نور نگاه داشتن زنان زانيه در خانه بوده و "سبيل" كه در آيه به آن اشاره
شده است حكم جلد به جاي حبس در خانه ميباشد.
[بردگي مانع از تحقق احصان ]
سؤال 4 - در آيه 25 سوره نساء پس از اينكه خداوند توصيه ميكند كه
همه ازدواج كنيد تا به زنا نيفتيد، ميفرمايد: اگر وضع مالي شما طوري است كه
نمي توانيد با زنان آزاد ازدواج كنيد، با زنان برده (كنيز) ازدواج كنيد; و آنگاه
ميفرمايد كه اگر همسر كنيز گرفتيد و آن همسر مرتكب فحشا (زناي محصنه)
شد مجازات آنها نصف مجازات زنان آزاد است . (فاذا أحصن فان
أتين بفاحشة فعليهن نصف ما علي المحصنات من العذاب .)