responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 109
كارهايي هستند كه بايد انجام داد و به اصطلاح به وجود آورد; اما روزه يك امر عدمي است و كمتر مردم متوجه مي‌شوند كه شخصي روزه گرفته است و لذا ريا در روزه كمتر راه پيدا مي‌كند، و كم هستند كساني كه براي تظاهر و خودنمايي روزه بگيرند و طوري وانمود كنند كه مردم بفهمند كه اين شخص روزه گرفته است ; لذا وقتي كسي واقعا روزه بگيرد، معلوم مي‌شود قصدش خالص است .

روي همين اساس حضرت مي‌فرمايند: "و الصيام تثبيتا للاخلاص" يعني : خداوند روزه را قرار داده است براي اين كه اخلاص بندگانش را استوار و پابرجا كند; زيرا از آنجا كه روزه يك امر عدمي است و كمتر جلب توجه مي‌كند، نوعا كساني كه روزه مي‌گيرند قصدشان رضاي خدا مي‌باشد. و شايد روي همين نكته باشد كه در بعضي روايات آمده است كه خداي متعال مي‌فرمايد: "الصوم لي و أنا أجزي به"[1] يعني : "روزه براي من است و من خودم پاداش آن را مي‌دهم ."[2]

5 - حج :

(والحج تشييدا للدين )
(و حج را براي تقويت و استحكام دين .)


[1] تهذيب الاحكام، ج 4، باب "فرض الصيام"، ص 152، حديث 420 .
[2] البته مرحوم علامه مجلسي در بحارالانوار معناي ديگري را هم براي فرمايش حضرت زهرا(س) ذكر كرده اند و آن اين كه روزه براي تحكيم و بقاي اخلاص قرار داده شده است ; ولي از آنجا كه در بعضي از روايات به جاي كلمه "تثبيتا"، "تبيينا" ذكر شده است، ايشان معناي اول را - كه در متن آمده - مورد تأييد اين نقل از روايات ذكر كرده و درباره آن توضيحاتي ارائه مي‌دهند.
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 109
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست