نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 81
داشته باشد كه آن دستورها و احكام، جزئي از دين و بر اساس اصول مسلم آن دين،
كه با دليل قطعي عقلي ثابت شده است ميباشند، آنها هم بي شك جزئي از آن دين
هستند و بايد به آنها ايمان آورد; چرا كه خداوند دستورهايي را به بشر داده است تا
آنان با عمل به آنها اظهار بندگي كنند، و برخي از آنها براي امتحان و بندگي رازهاي
پوشيده اي دارند. وقتي ثابت شد كه خداوند به امري دستور داده است، بايد آن را
پذيرفت .
به هر حال بر هر مسلماني و بلكه هر انساني لازم است - هرچند به اختصار -
با اعتقادات حق و نيز عقايد باطل آشنا شود و عقيده حق را انتخاب كند، آن را
تقويت نمايد و سرانجام با آن به درگاه خداوند حضور يابد; و از عقايد باطل پرهيز
كند.
ايمان
"ايمان" از ريشه "امن" به معناي تصديق و اطمينان است .[1] ايمان شيفتگي قلب
و حاصل نوعي معرفت آميخته با حب و علاقه است، كه امنيت و آرامش دل را در
پي دارد. البته صرف علاقه مندي به چيزي و يا آگاهي از چيزي ايمان نيست . از
خيلي چيزها آگاهي داريم . كشورها، شهرها و انسانهايي را ميشناسيم، اما
نمي گوييم به آنها ايمان داريم . خيلي چيزها را دوست داريم، مانند خوراك، پوشاك
و... اما نمي گوييم به آنها ايمان داريم . ايمان عبارت از دلبستگي همراه با نوعي
آگاهي است كه گاه به اموري محسوس و گاه به غير محسوس تعلق ميگيرد. مثل
ايمان به خدا، به غيب و يا به مكاني كه تأثير معنوي دارد.
ايمان در انسان اطمينان ايجاد ميكند و او را از حالت شك و ترديد بيرون ميبرد
و به امنيت فكري و يقين ميرساند. امام علي (ع) ايمان را مأمن براي كسي كه وارد
آن شود معرفي كرده است : "من آمن امن ."[2] در واقع مؤمن با ايمانش، از دو دلي
نجات پيدا كرده و به ميدان امني رسيده است . ايمان، با امنيت هم ريشه است .
[1] فراهيدي، خليل بن احمد، كتاب العين، ج 1، ص 108) .
[2] خوانساري، جمال الدين، شرح غررالحكم، ج 5، ص 2314، حديث 7639 .
نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 81