نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 616
رفع ميكند. دليل اين امر اين است كه تسلط حاكمان بر اموال عمومي و قدرت
عمومي در كنار نفس سركش انساني، امكان سوءاستفاده را براي او و اطرافيانش
هميشه فراهم ميآورد; و صاحبان اصلي اموال و قدرت، يعني مردم، دائما دغدغه
تسلط هواي نفس بر متوليان حكومت را دارند و لازم است كه مستمرا اين دغدغه با
عملكرد صحيح و اطمينان بخش متوليان بر طرف گردد.
البته معناي اين سخن اين نيست كه همه مشكلات با عدالت بر طرف ميشود و
با شرط عدالت ميتوان به استبداد و سوءاستفاده از قدرت خاتمه داد. عدالت در
بخش نظارتهاي دروني كارساز است و بايد در تشكيلات حكومت نظارتهاي بيروني
را هم مورد توجه قرار داد.
و - حسن خلق
شرط اخلاقي اگرچه از نظر قراردادها و قوانين مدون چندان مشخص و شفاف
نيست، ولي تأثير آن غيرقابل انكار و در تمامي جوامع بشري مورد توجه است .
حتي در بعضي از جوامع، حاكمان فاقد برخي شرايط، با حسن خلق و رفتار
پسنديده انساني توانسته اند سالها در مناصب قدرت باقي بمانند و الگويي براي
همانندان خويش شمرده شوند.
چگونه بايد حكومت كرد؟
ضروري ترين مسأله در باب حكومت ديني نحوه سلوك و رفتار حكومت با مردم
است . حكومتي كه همه قدرت و توان خويش را به صورت طبيعي از طرف مردم
كسب كرده و دين مبين بر اين تبادل و تعاطي مهر تأييد زده است، در اولين قدم بايد
راهكاري عملي براي رسيدن به اهداف بشري و ديني از حكومت را ترسيم كند.
در يك كلام ميتوان تفاوت عمده حكومت ديني با حكومت غير ديني را بر
اساس مدارا، الفت و آرامش و احترام به شخصيت انسانها و احساس مسؤوليت
نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 616