نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 591
در جامعه اي كه امر حكومت آن با شورا و مشورت ميان ايشان تحقق يابد، و
محور تصميمات بر اساس عقل و برداشت از قرآن و سنت باشد، حكومت اسلامي
تحقق يافته است . پس حكومت ديني يعني حكومتي كه براساس احكام دين خدا و
با مشورت و رأي و نظر همگان، به ويژه عالمان و كارشناسان اداره شود و حاكمان
رسمي صرفا مجريان خواسته ها و آراي مردم و احكام شرعي باشند.
در امور عقلاني كه شرع مقدس حكم قطعي و مسلمي بيان نكرده است، ملاك
اصلي حكومت رأي اكثريت مردم يا نمايندگان و انديشمندان ايشان است . "ثم
امض ما يجتمع عليه اقاويل الفقهاء بحضرتك من المسلمين ..."[1] "پس بر اساس آنچه
از اجتماع گفته هاي فقيهان عصر شما حاصل شده انجام بده ." چرا كه ترجيح رأي
اقليت بر اكثريت نامعقول است و در بيانات معصومين (ع) نيز آمده كه آنچه را
اكثريت پذيرفته اند بپذيريد و رأي اقليت را رها كنيد.[2]
ج - حكومت ديني مشروطه
حكومت مطلقه اگر به معناي عدم پاي بندي حاكمان به قوانين و پيمانهاي الهي
و يا بشري باشد و تنها خواسته هاي آني و زودگذر مردم يا حاكمان را تأمين كند و
هيچ قرارداد رسمي ميان ملت و حاكمان را قبول نداشته باشد، مورد تأييد اسلام
نيست . حكومت مشروطه در مقابل حكومت مطلقه و به معناي التزام و پاي بندي به
قوانين و قراردادهاي رسمي است ; و به اين معنا شخص رسول گرامي اسلام 6 و
ائمه معصومين (ع) با مردم مشورت ميكردند، و قرآن به پيامبر دستور ميدهد در
كارها با آنان مشورت كن . و نيز به احكام اسلام و همچنين قراردادهايي كه آن را
ميپذيرفتند پاي بند بودند، و لذا حكومت آنان نيز حكومتي محدود و مقيد و
مشروطه بوده است .
[1] مجلسي، بحارالانوار، ج 74، ص 252 .
[2] ر.ك : حر عاملي، وسائل الشيعة، باب 9 از صفات القاضي، ج 27، ص 106، حديث 1) .
نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 591