نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 489
3 - بعد اجتماعي و سياسي حج
در قرآن كريم آمده است : (جعل الله الكعبة البيت الحرام قياما للناس )[1] "خداوند
كعبه را وسيله قوام مردم قرار داده است ." مظاهر قوام يك ملت همانا استقلال
فرهنگي، اقتصادي و سياسي و نيز وحدت، حركت، عزت و معنويت آن ملت است
كه در اين آيه شريفه، كعبه وسيله نيل به اين هدف شمرده شده است . در حقيقت
اتحاد جامعه بزرگ اسلامي كه يكي از والاترين ارزشها و هدفهاي سياسي،
اجتماعي اسلام است در مراسم بزرگ حج به طور عيني آموخته ميشود.
تمام مسلمانان به منزله يك خانواده هستند كه در نقاط مختلف زمين زندگي
ميكنند، و شايسته است همه از هر نژاد و طبقه اي كه هستند با يكديگر انس و اتحاد
داشته باشند، كه فوق وحدت نژادي و زبان و مليت است .
خداوند با وضع قوانيني كه ضامن سعادت فرد و جوامع است، زمينه
همبستگي، محبت صميمانه و اتحاد عمومي را ترتيب داده است كه به عناوين
مختلف نماز جماعت، جمعه، عيد و غير آنها تشكيل ميشود; و از همه عمومي تر
و نافع تر حج است .
امروزه بشر احساس كرده است كه احتياج به محلي دارد كه احترام همگاني و
جهاني داشته باشد و از نظر بين المللي محل داوري و كنفرانس هاي جهاني و تبادل
افكار و انديشه ها و بالاخره مرجع رفع اختلافات بزرگ باشد. اميد است مردم جهان
بيدار شوند و روزي از اين مجازها به حقيقت برسند. مسلمانان به اين نكته توجه
كنند كه قرنها پيش طرح صحيح يك مجمع جهاني و عمومي همراه با انجام مراسم
معنوي و عبادي براي ايجاد وحدت كامل و همه جانبه در بين آنان ريخته شده
است . بايد توجه داشت كه از اين موقعيت ميتوان بهره زيادي براي عظمت جهان