نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 162
بردارد، چيزي انجام نمي شود. انجام امور با مدد خدا و اراده و تصميم انسان است .
انسان وقتي خود تصميم و اراده دارد، ميتوان اعمال را به وي نسبت داد. و از آنجا
كه همه نظام وجود وابسته به اراده خدا، و او مدد رسان است ميتوان به او نسبت
داد.
چنين است كه امام صادق (ع) از پيامبر6 نقل كرده است كه آن حضرت درباره
افعال بندگان و مشيت خدا فرمود: "من زعم ان الله يأمر بالسوء و الفحشاء فقد كذب
علي الله ، و من زعم ان الخير و الشر بغير مشية الله فقد اخرج الله من سلطانه ، و من زعم
ان المعاصي بغير قوة الله فقد كذب علي الله ، و من كذب علي الله ادخله الله النار"[1]
"اگر كسي گمان كند كه خداوند به كارهاي بد و زشت فرمان ميدهد، بر خدا دروغ
بسته است . و كسي كه گمان كند خوبي و بدي بدون مشيت اوست، گويي خدا را از
قدرت و سلطنت بيرون كرده است . و كسي كه گمان كند معاصي بدون نيروي خدا
در شخص انجام شدني است، باز بر خدا دروغ بسته است . و كسي كه برخدا دروغ
بندد، خدا او را در آتش وارد خواهد ساخت ."
عقيده به قضا و قدر
ايمان به قضا و قدر از اعتقادات اسلامي است . اميرمؤمنان (ع) از رسول خدا6
نقل كرده كه خدا فرموده است : "من لم يرض بقضائي و لم يؤمن بقدري فليلتمس الها
غيري"[2] "كسي كه راضي به قضا و مؤمن به قدر من نيست، پس خداي ديگري را
طلب كند." و در عين حال پيامبراكرم 6 فرمود: "في كل قضاء الله خيرة للمؤمن"[3]
"در هر قضاي الهي انتخابي براي مؤمن وجود دارد." يعني قضاي الهي موجب
سلب اراده نمي شود.
عقيده به قضا و قدر، صورتي ظاهري دارد كه عبارت است از ايمان به اين كه هر
[1] كليني، كافي، ج 1، ص 158، حديث 6 ; صدوق، التوحيد، ص 359، حديث 2 .
[2] صدوق، التوحيد، ص 371، حديث 11) .
[3] همان .
نام کتاب : اسلام دين فطرت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 162