نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 89
اعم ميباشد. كلمه "مدحته" لغتا براي نوع فعل است، يعني نوع مدح و ستايش
خدا كه در شأن اوست .
معناي اختصاص حمد به خداوند
در عبارت "الحمد لله" دو احتمال وجود دارد: يكي اين كه منظور اين باشد كه
شما براي غير خدا نبايد ستايش كنيد; چون ستايش شما براي چيست ؟ مسلما
براي كمال است و هر موجودي هر كمالي دارد از خداست، پس ستايشهايي كه
براي غير خدا انجام ميشود بيجاست . مثلا اگر شما كسي را براي علمش
ستايش ميكنيد، علم مال او نيست بلكه او آن را از طرف خدا به دست آورده است ;
پس هيچ كس هيچ كمالي ندارد كه از خودش باشد، همه از خداست و ستايش براي
او بايد واقع شود. بنابر اين احتمال، اين جمله جنبه تكليف و انشاء دارد; يعني در
مقام تكليف، شما براي غير خدا نبايد ستايش كنيد، و به شما تكليف ميكند كه
ستايش بايد فقط براي خدا باشد، زيرا در برابر هر كمالي كه شما ستايش كنيد
در حقيقت از خداست .
احتمال دوم اين كه جنبه تكليف و انشاء نيست، بلكه خبر است و ميخواهد
بگويد: واقع مطلب اين است كه هر كس هر ستايشي ميكند اين ستايش به خدا
برمي گردد، حتي كسي كه بت پرستي ميكند و بت را ستايش ميكند به خاطر اين
است كه فكر ميكند آن بت داراي كمال است . پس هر ستايشي با هر منظوري
واقع شود در حقيقت اين ستايش در برابر كمال است، و كمال مخصوص به
خداست و به خدا منتهي ميشود، منتها گناه بت پرست اين است كه خدا را
تشخيص نداده است . پس با توجه به اين كه "ل" در "لله" براي اختصاص است
معناي جمله اين است كه هر ستايشي از هر كس و از هر چيزي انجام شود
حقيقت آن به خدا برمي گردد.
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 89