نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 602
در روايات زيادي در تعريف اسلام آمده است : اسلام شهادتين است "شهادة ان
لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله" و هر كس اين دو شهادت را بگويد مسلمان
است، اگر به زبان داشته باشد فقط مسلمان ظاهري است و اگر به لوازم اين دو
ملتزم شد و در مقام عمل به لوازم اين دو عمل كرد مسلمان كامل است .[1]
حديثي است از پيامبراكرم 6: "من قال اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا
رسول الله، فجري بها لسانه و اطمئن بها قلبه حرمت النار عليه - يا - حرمت النار
عليه"[2] هر كس بگويد شهادت ميدهم كه معبود به حقي جز خدا نيست و شهادت
ميدهم محمد فرستاده خداست و به اين شهادت زبانش جاري شد و دلش هم
آرامش پيدا كرد - يعني در دل هم باور كرد وحدانيت خداوند و نبوت پيامبر را - آتش
جهنم بر او حرام ميشود.
از اخبار و روايات زيادي استفاده ميكنيم كه اگر انسان با اعتقاد به توحيد و نبوت
و با شهادت به توحيد و نبوت از دنيا برود، بر فرض كه گناهاني هم مرتكب
شده باشد، اين اعتقاد و شهادت وسيله نجات او خواهد شد، شهادت به توحيد نور
است و نور با نار ناسازگار است .[3] بايد از خدا بخواهيم كه بتوانيم اعتقاد به توحيد و
شهادتين را از دروازه آخرت كه مرگ است رد كنيم و هميشه با خود داشته باشيم .
مقام عبوديت اساس رسالت
حضرت امير(ع) در اين خطبه پس از حمد خدا شهادتين را ذكر فرموده ; اول
شهادت به توحيد و بعد شهادت به نبوت پيامبراكرم 6، اول مقام بندگي آن
حضرت را ميگويد تا اين كه كسي غلو نكند و مقام پيامبراكرم 6 را از مقام
[1] كافي، ج 2، ص 25، حديث 1 و...
[2] شرح ابن ميثم، ج 1، ص 240
[3] بحارالانوار، چاپ بيروت، ج 65، ص 225 تا 305، باب 25، باب الفرق بين الايمان و الاسلام
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 602