نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 237
در سابق به چهار صفت حرارت، برودت، يبوست و رطوبت معتقد بودند; و به
عناصر اربعه (آب، هوا، آتش و خاك) قائل بودند; ولي بر حسب علم جديد عناصر
خيلي زيادتر از اينها هستند، و حتي اينها را كه عناصر ميدانسته اند خودشان مركب
از عناصر ديگري هستند، مثلا اكسيژن و هيدروژن دو موجود مختلف اند كه با هم
تركيب شده اند و آب را تشكيل داده اند. اين موجودات را كه هر كدام يك خاصيت
مخصوص دارند خدا با هم ملايم و جفت و جور كرده است .
ميتوانيم "مختلفات" را مختلفات مادي فرض كنيم، مثل همين اكسيژن و
هيدروژن و مولكولها و اتمهاي مختلف چيزها.
و يا بگوييم "مختلفات" منظور موجودات مادي و مجرد است كه خدا بين آنها
هم يك نحو التيام قرار داده است . آن طور كه صدرالمتألهين در باب نفوس حيواني و
انساني عقيده دارد كه همين موجود مادي در اثر حركت و تكامل به سرحدي
ميرسد كه يك مرتبه تجرد پيدا ميكند، و ما هم موجودات مادي هستيم و
هم مجرد، و نفس ما هم جنبه مادي و هم جنبه تجردي دارد و اين مجرد و ماده
به هم آميخته است . مجرد به منزله ميوه ماده است . درخت سيب حركت ميكند،
شكوفه ميدهد، شكوفه سيب ميشود و يك روز سيب از درخت جدا و
مستقل ميشود، نفس ما هم كه محصول عالي ماده بدن ماست در اثر تكامل به
سرحد تجرد رسيده و روزي كه بميريم نفس از بدن جدا شده مستقل ميشود. پس
خدا بين موجودات مختلف اين عالم - مادي ها و مجردها - توافق قرار داده است .
آثار ذاتي اشياء
"و غرز غرائزها"
(و هر طبيعت را اثري مناسب خود داد.)
هر يك از افراد انسان و حيوان يك غريزه دارد. "غرز" اصل معنايش فرو كردن
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 237