responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 61

اعماليكه بر جنب حرام است‌

مسئله 361- پنج عمل بر جنب حرام است: اول- رساندن جائى از بدن بخط قرآن، يا باسم خدا و پيغمبران و ائمه عليهم السلام، و حضرت زهراء عليها السلام، بطورى‌كه در وضو گفته شد. دوم- رفتن در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر ص اگر چه از يكدر داخل و از در ديگر خارج شود. سوم- توقف در مساجد ديگر ولى اگر از يكدر داخل و از در ديگر خارج شود؛ يا براى برداشتن چيزى برود مانعى ندارد و احتياط واجب نرفتن در حرم ائمه عليهم السلام است اگر چه از يكدر وارد و از در ديگر خارج شود. چهارم- گذاشتن چيزى در مسجد بلكه بنابر احتياط لازم از خارج هم چيزى در مسجد نگذارد پنجم- خواندن آيه‌اى كه سجده واجب دارد و آن در چهار سوره است: اول- سوره سى و دوم قرآن‌ (الم تنزيل) دوم- سوره چهل و يكم‌ (حم سجده) سوم- سوره پنجاه و سوم‌ (و النّجم) چهارم- سوره نود و ششم‌ (اقرأ) و اگر يك حرف از اين چهار آيه را هم بخواند حرام است و احتياط مستحب آنستكه آيات ديگر سوره سجده‌دار را نيز نخواند.

اعماليكه بر جنب مكروه است‌

مسئله 362- نه عمل بر جنب مكروه است: اول و دوم- خوردن و آشاميدن، ولى اگر وضو بگيرد يا دستها را بشويد مكروه نيست سوم- خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره‌هائى كه سجده واجب ندارد. چهارم- رساندن جائى از بدن بجلد و حاشيه و بين خطهاى قرآن. پنجم- همراه داشتن قرآن. ششم- خوابيدن. ولى اگر وضو بگيرد يا بواسطه نداشتن آب، تيمم كند مكروه نيست و در اين تيمم نيّت كند بجهت امر خدا چه بدل از وضو يا غسل يا مستّقل در رفع كراهت خوابيدن هفتم- خضاب كردن بحنا و مانند آن. هشتم- ماليدن روغن ببدن. نهم- جماع كردن، بعد از آنكه محتلم شده يعنى در خواب از او منى بيرون آمده است.

غسل جنابت‌

مسئله 363- غسل جنابت براى تحصيل طهارت از جنابت مستحب است و براى خواندن نماز واجب و مانند آن واجب ميشود ولى براى نماز ميّت و سجده شكر و سجده‌هاى واجب قرآن غسل جنابت لازم نيست.

مسئله 364- لازم نيست در وقت غسل، نيت كند كه غسل واجب يا

نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست