responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 449

روح ناقص خبيثى كه از رحمت خدا دور است در او ميماند، و خدا و فرشتگان و پيغمبران و مؤمنين او را لعنت ميكنند، و تا چهل روز نماز او قبول نميشود، و روز قيامت روى او سياه است، و زبان از دهانش بيرون ميآيد، و آب دهان او بسينه‌اش ميريزد و فرياد تشنگى او بلند است.

مسئله 2643- نشستن سر سفره‌ايكه در آن شراب ميخورند، اگر انسان يكى از آنان حساب شود حرام و چيز خوردن از آن سفره نيز حرام است.

مسئله 2644- گوشتهائى كه از بلاد كفار مى‌آورند و تذكيه آنها شرعا ثابت نشده، نجس و خوردن آن حرام است؛ و خريدوفروش آنها نيز جايز نيست، و نوشته و گفته اشخاص غير موثق و مجهول الحال شرعا اعتبار ندارد.

مستحبات غذا خوردن‌

مسئله 2645- چند چيز در غذا خوردن مستحب است: اول- هر دو دست را پيش از غذا بشويد دوم- بعد از غذا نيز هر دو دست را بشويد و با دستمال خشك كند. سوّم- ميزبان پيش از همه شروع بغذا خوردن كند و بعد از همه دست بكشد و پيش از غذا اوّل ميزبان دست خود را بشويد، بعد كسيكه طرف راست او نشسته و همينطور تا برسد بكسيكه طرف چپ او نشسته و بعد از غذا اول كسيكه طرف چپ ميزبان نشسته دست خود را بشويد و همينطور تا بطرف راست ميزبان برسد و به ميزبان ختم شود. چهارم- در اوّل غذا بسم اللّه بگويد و اگر سر يك سفره چندجور غذا باشد در وقت خوردن هر كدام آنها گفتن بسم اللّه مستحب است، پنجم- با دست راست غذا بخورد.

ششم- با سه انگشت يا بيشتر غذا بخورد و با دو انگشت نخورد. هفتم- اگر چند نفر سر يك سفره نشسته‌اند هركسى از غذا جلوى خودش بخورد. هشتم- لقمه را كوچك بردارد. نهم- سر سفره زياد بنشيند و غذا خوردن را طول بدهد. دهم- غذا را خوب بجود.

يازدهم- بعد از غذا خداوند عالم را حمد كند. دوازدهم- انگشتان را بليسد.

سيزدهم- بعد از غذا خلال نمايد ولى با چوب انار و چوب ريحان و نى و برگ درخت خرما خلال نكند. چهاردهم- آنچه بيرون سفره ميريزد جمع كند و بخورد ولى اگر در بيابان غذا ميخورد، مستحب است آنچه ميريزد، براى پرندگان و حيوانات‌

نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 449
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست