responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 135

ميكند، در صورتيكه ممكن است، بايد اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند و همچنين است اگر كار واجب ديگرى كه بايد فورا آن را بجا آورد پيش آمد كند؛ مثلا ببيند مسجد نجس است، بايد اول مسجد را تطهير كند، بعد نماز بخواند و چنانچه اول نماز بخواند؛ معصيت كرده ولى نماز او صحيح است.

نمازهائيكه بايد بترتيب خوانده شود

مسئله 763- انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند. و اگر عمدا نماز عصر را پيش از نماز ظهر و يا نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند باطل است.

مسئله 764- اگر بنيت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بين نماز يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده است، نمى‌تواند نيت را بنماز عصر برگرداند، بلكه بايد آنرا رها كند و نماز عصر را بخواند و همينطور است در نماز مغرب و عشا.

مسئله 765- اگر در بين نماز عصر يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است و نيت را بنماز ظهر برگرداند چنانچه يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده بوده، بنابر احتياط واجب بايد نيت را بنماز عصر برگرداند و بعد از تمام كردن نماز، دوباره نماز عصر را بخواند مگر آنكه پيش از بجا آوردن جزئى از اجزاء بقصد ظهر يادش بيايد، كه در اين صورت نماز را بنيت عصر تمام ميكند و اعاده لازم نيست.

مسئله 766- اگر در بين، عصر شك كند كه نماز ظهر را خوانده يا نه، بايد نيت را بنماز ظهر برگرداند ولى اگر وقت بقدرى كم است كه بعد از تمام شدن نماز مغرب مى‌شود بايد بنا بگذارد كه ظهر را خوانده و بنيت نماز عصر نماز را تمام كند.

مسئله 767- اگر در نماز عشا، پيش از ركوع ركعت چهارم شك كند كه نماز مغرب را خوانده يا نه، چنانچه وقت بقدرى كم است كه بعد از تمام شدن نماز نصف شب مى‌شود، بايد بنيت عشا نماز را تمام كند و بعد مغرب را بقصد ما فى الذمه بجا آورد و اگر بيشتر وقت دارد و يك ركعت از آن در وقت اشتراكى واقع شده باشد، بايد نيت را بنماز مغرب برگرداند و نماز را سه ركعتى تمام كند؛ بعد نماز عشاء

نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست