responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس    جلد : 1  صفحه : 121

عتيد يعنى چه؟

عتاد: يعنى، ساز و برگ، اسباب، لوازم، آماده شدن.

اعتاد: مهيا كردن، آماده نمودن، حاضر ساختن. مانند عتّد (تعتيد) است.

عتيد: حاضر، مهيا، آماده معنى مى‌دهد و در معنى فاعل و مفعول هر دو استعمال مى‌شود. در قرآن كريم فقط دو بار كلمه عتيد و 13 بار فعل ماضى اعتدنا (مهيا كرديم) و يك بار فعل ماضى اعتدت (مهيا كرد زليخا) استعمال شده و جالب توجه اين است كه فعل اعتدنا 12 بار براى ستمگران و كافران بكار رفته مانند وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً (نساء- 37) يعنى و مهيا ساختيم براى كافران عذاب خواركننده را وَ أَعْتَدْنا لِلظَّالِمِينَ عَذاباً أَلِيماً (فرقان- 37) فراهم ساختيم براى ستمگران عذابى دردناك.

و كلمه عتيد علاوه بر آيه 18 سوره ق در آيه 23 همان سوره تكرار شده و فرموده‌ وَ قالَ قَرِينُهُ هذا ما لَدَيَّ عَتِيدٌ پس رقيب «قول» و مراقب هر عملى كه كوچكترين و كم ارزش‌ترينش سخن و گفتار است داراى صفات آماده‌كننده مى‌باشد و همين صفت است كه هر موقع نشان دادن اعمال لازم شود و يا ارائه آن با وسايل عملى ممكن گردد سخن يا عمل از غيب به شهود و از پنهان به آشكار مى‌رسد مانند نوار ويدئو كه هم تصوير را در خود ضبط مى‌كند و هم صدا را محفوظ نگه مى‌دارد از همين رو هر وقت در دستگاه مخصوص قرار گيرد گفتار و كردار و حالات‌

نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس    جلد : 1  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست