نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 121
عتيد يعنى چه؟
عتاد: يعنى، ساز و برگ،
اسباب، لوازم، آماده شدن.
اعتاد: مهيا كردن، آماده
نمودن، حاضر ساختن. مانند عتّد (تعتيد) است.
عتيد: حاضر، مهيا، آماده
معنى مىدهد و در معنى فاعل و مفعول هر دو استعمال مىشود. در قرآن كريم فقط دو
بار كلمه عتيد و 13 بار فعل ماضى اعتدنا (مهيا كرديم) و يك بار فعل ماضى اعتدت
(مهيا كرد زليخا) استعمال شده و جالب توجه اين است كه فعل اعتدنا 12 بار براى
ستمگران و كافران بكار رفته مانند وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً (نساء- 37)
يعنى و مهيا ساختيم براى كافران عذاب خواركننده را وَ أَعْتَدْنا
لِلظَّالِمِينَ عَذاباً أَلِيماً (فرقان- 37) فراهم ساختيم براى ستمگران عذابى
دردناك.
و كلمه عتيد علاوه بر
آيه 18 سوره ق در آيه 23 همان سوره تكرار شده و فرموده وَ قالَ قَرِينُهُ
هذا ما لَدَيَّ عَتِيدٌ پس رقيب «قول» و مراقب هر عملى كه كوچكترين و كم ارزشترينش
سخن و گفتار است داراى صفات آمادهكننده مىباشد و همين صفت است كه هر موقع نشان
دادن اعمال لازم شود و يا ارائه آن با وسايل عملى ممكن گردد سخن يا عمل از غيب به
شهود و از پنهان به آشكار مىرسد مانند نوار ويدئو كه هم تصوير را در خود ضبط
مىكند و هم صدا را محفوظ نگه مىدارد از همين رو هر وقت در دستگاه مخصوص قرار
گيرد گفتار و كردار و حالات
نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 121