responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کشف الیقین ت آژیر نویسنده : علامه حلی    جلد : 1  صفحه : 295

يا رسول اللَّه! به خدا سوگند وليد دروغ مى‌گويد و از آن جا كه ميان ما و او دشمنى بود ما هراس آن داشتيم كه او بدين سبب ما را مؤاخذه كند.

پيامبر 6 به آن‌ها فرمود: اى بنى وليعه! يا بس كنيد يا مردى از نزد خود به سوى شما فرستم كه همچون خود من است، جنگجويان شما را مى‌كشد و كسانتان را به اسارت مى‌گيرد و بهترين كسى است كه ديده‌ايد و بر شانه على بن ابى طالب (ع) زد.

آيه‌ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ[1]- (الآيه) در باره وليد بن عقبه نازل شده است و اخبار در اين مورد بيش از آن است كه به شماره درآيد.

مبحث چهاردهم: در تهديد كسانى كه با خلافت على (ع) به دشمنى برخيزند:

در مناقب خوارزمى‌[2]- به نقل از ابو ذر غفارى آمده است كه: پيامبر 6 فرمود: هر كه پس از من با خلافت على به دشمنى برخيزد كافر است و به جنگ با خدا و رسول برخاسته است و هر كه در على شك كند كافر است.

در همين كتاب‌[3]- به نقل از زين العابدين (ع) به نقل از پدرش به نقل از على (ع) آمده است كه فرمود: پيامبر 6 فرموده است: خشم من و خداى بر كسى فزونى مى‌يابد كه خون مرا بريزد و مرا با آزار رساندن به خاندانم بيازارد.

در همين كتاب به نقل از انس‌[4]- آمده است كه گفت: نزد پيامبر 6 بودم، پس على (ع) را ديد كه مى‌آيد و در اين هنگام فرمود: من و او به روز رستاخيز حجّت خدا بر امّت هستيم.

در همين كتاب‌[5]- به نقل از معاوية بن حيدة القشيرى آمده است كه گفت: از پيامبر 6 شنيدم كه به على (ع) مى‌فرمود: اى على! به كسى كه مى‌ميرد و بغض تو در سينه دارد اعتنايى نمى‌شود و يهودى يا مسيحى مرده است.


[1] حجرات/ 6؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد اگر فاسقى خبرى براى شما آورد ... الآيه.

[2] نيز مناقب ابن مغازلى/ 45، ح 68.

[3] همان/ 41، ح 64.

[4] همان/ 45، ح 67، و نظير آن در صفحه 197.

[5] همان/ 50، ح 74.

نام کتاب : کشف الیقین ت آژیر نویسنده : علامه حلی    جلد : 1  صفحه : 295
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست