نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 592
مورد مقدارى از آنها را كه محل احتياج مىباشد ذكر مىكنيم.
(1)
گفتارى پيرامون خرميه[1] كه قائل
به تواتر رسل بعد از پيامبر ما هستند
(2) بدان كه آنان
مىپندارند كه پيامبران بعد از حضرت محمّد- 6- به دنبال هم
مىآيند و رسالت پيامبران يكى پس از ديگرى تا روز قيامت ادامه دارد و قطع نمىشود.
و به اين آيه شريفه استدلال كردهاند كه «اى فرزندان آدم! چون پيامبرانى بيايند از
خود شما كه آيات مرا براى شما بيان كنند، پس آنكه پرهيزكارى پيشه كند و كار شايسته
نمايد. هيچ ترسى بر ايشان نيست و اندوهگين نخواهند شد»[2].
«خرّميه» گفتهاند: بودن
اين آيه در مورد آينده، دلالت مىكند بر اينكه پيامبران به دنبال هم مىآيند. و
همچنين استدلال كردهاند به اين آيه شريفه: «و خاتم پيامبران»[3] و گفتهاند: معمولا «خاتم» استفاده
مىشود در وسط كتاب پس اين دليل بر اين است كه حضرت محمّد- 6- آخرين پيامبر نيست. و چه بسيار مىگويند كه ما اين مسأله را از طريق عقل و
روايت دانستهايم.
(3)
باطل بودن عقيده
خرّميه
(4) برهان اوّل بدان كه:
اوّلا ما جزم و قطع داريم بر اين قول كه پيامبرى و فرستادهاى بعد از پيامبر ما
حضرت محمّد- 6- نيست با توجه به خبرى كه بعدا ذكر مىشود.
امّا از جهت «عقلى» جايز بود كه بعد از رسول خدا- 6- پيامبرى
يا رسولى باشد در رابطه با آيه اوّل به آنان گفته مىشود كه اين آيه شريفه بر
[1]« خرّميه»، پيروان بابك خرمى( يا خرّمدين) كه
در منطقه آذربايجان قيام كرد. آنان محرمات را مباح مىدانستند و بسيارى از مسلمين
را كشتند. و خلفاى بنى عبّاس لشكريان فراوانى براى جنگ با آنان گسيل داشتند كه اين
جنگها بيست سال به درازا كشيد تا اينكه بالأخره بابك و برادرش اسحاق را دستگير و
به دار كشيدند. به اين فرقه، بابكيه يا سرخ جامگان نيز مىگويند( معجم الفرق
الاسلاميه: ص 108 و 217).