آرى، كسىكه به صفات منسوب به خداوند آراسته
شود سزاوار سكونت در خانه منسوب به او مىباشد و چون اولياء خداوند همسايگان او در
آن خانه هستند، بر او لازم دانست كه به صفات ايشان متصف گردد؛ و در اين هنگام است
كه خداوند جان او را كه با اتصاف به آن صفات پاك و پاكيزه، طيب و طاهر گشته است، مخاطب
قرار داده و مىفرمايد:
اين صفات فراوانند، اما امام 7 از ميان آنها سه صفت را به
دليل اهميت، برگزيد و ايمان را منوط به آن دانست.
[راز خويش باكس مگو]
نخستين صفت آن است كه شخص راز خويش را پنهان دارد. و توضيحش آن است
كه: مردم نوعا ناقص بوده و به كمال نرسيدهاند، و در عين حال حسن و زيبايى و شرافت
صفات كمال معلوم است [و همگان به آن اذعان دارند] به طورىكه آرزوى اتصاف خود به
آن صفات را دارند، ولى به خاطر ناسازگار بودن آن صفات با هواهاى نفسانى و نداشتن
همت جهاد با نفس، از دستيابى به آن صفات باز مىمانند، و اگر كسى را ببينند كه عزم
و اراده
[1] - فجر/ 27- 30: اى جان آرام و مطمئن! امروز به حضور
پروردگارت باز آى كه تو خشنود[ از او] و[ او نيز] از تو خشنود است. باز آى و در صف
بندگان من درآى و در بهشت من داخل شو.