نام کتاب : سعادت از نگاه فارابى نویسنده : جابری مقدم، علی اکبر جلد : 1 صفحه : 66
بدين بيان معلوم مىشود كه خاص تنها رئيس
اول است و او كسى است كه علمش علمى است كه شامل معقولات متكى به براهين يقينيه است
و بقيه مردم عامه و جمهور مىباشند. با بيانى كه گذشت بايد افزود كه طرق اقناعى و
تخيلات، در راه تعليم عامه و جمهور امتها و شهرها استفاده مىشود و راه براهين
يقينيه كه به وسيله آنها موجودات به طور معقول به دست مىآيند، براى تعليم كسى كه
قرار است خاص باشد استفاده مىشود.
علم رئيسه و سير آن در ميان تمدنها
53. اين علم است كه مقدمترين علوم و كاملترين آنها در رياست است و
ساير علومى كه به نحوى داراى رياست هستند، تحت رياست اين علم قرار دارند. مقصودم
از ساير علوم رئيسه، علمى است كه در مرحله دوم و سوم و سپس آنچه از اينها انتزاع
مىشود قرار مىگيرد؛ ازآنرو كه اين علوم در كنار آن علم قرار مىگيرند و به كار
گرفته مىشوند تا به وسيله آنها غرض آن علم به كمال برسد كه عبارت است از سعادت
نهايى و كمال پايانى كه انسان به آن مىرسد و اين علم همانطور كه گفته مىشود در
زمان قديم در ميان كلدانيان وجود داشته است كه اهل عراق باشند، سپس به اهل مصر
انتقال يافته و آنگاه نزد يونانيان رفته است و اين سير همواره ادامه داشته است تا
اينكه به سريانيان رسيده، نهايتا به اعراب رسيده است.
و آنچه اين علم شامل آن است، ابتدائا به زبان يونانى بيان شده
نام کتاب : سعادت از نگاه فارابى نویسنده : جابری مقدم، علی اکبر جلد : 1 صفحه : 66