در لغت به معناى پرهيزكارى، تقوا و پارسايى است[3]
و در عرفان پرهيز از امورى است كه هرچند در شرع حرام نشده اما سالك طريق از آن
خوددارى مىكند چنانكه برخى «ورع» را اجتناب از شبهات و از بيم وقوع در محرمات
دانستهاند[4] كه در
حقيقت ورع پايه و اساس همه كمالات معنوى است و على 7 فرمود: «ألورع
يصلح الدّين و ليعنن النّفس و يزين المرء»[5]
و يا فرمود: «مع الورع يثمر العمل»[6].
و ابو نصر سراج نيز در «اللمع» سه مرتبه براى ورع قائل هستند:
1. ورع مبتديان (پرهيز كردن از امور شبههناك).
~hr /~
[1] - طباطبايى، فاطمه، يك ساغر از هزار، صص 164- 163،
مؤسسه چاپ و نشر عروج، چاپ اول، 1379 ش، تهران.
[2] - شيخ الاسلامى، على، راه و رسم منزلها، ج 1، ص
64، مركز نشر فرهنگى آيه، چاپ اول، 1379 ش، تهران.