نام کتاب : سرّ سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولاية میرزا احمد آشتیانی) نویسنده : رودگر، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 151
و عارفان در كتب عرفانى و صحف انفسى ضمن
بيان معانى، مبانى و مراتب كشف و شهود، خطاپذيرى و عوامل خطا در كشف و شهود را
بررسى و معيار و ميزان تشخيص كشف و شهود صحيح از سقيم و صادق از كاذب را مطرح
كردهاند و در اين بين استاد جوادى آملى ضمن بحث معرفتشناختى كشف و شهود به تقسيم
علم شهودى به دو قسم: الف) شهود معصوم از خطا ب) شهود مشوب به خطا پرداخته و
راههاى نفوذ خطا در شهود را مطرح و بررسى و راههاى سلامت و صحت و حقيقت كشف و
شهود را نيز ارائه و معيار سنجش معرفت شهودى حق از باطل و صادق از كاذب را نيز در
مرجعيت كشف و شهود معصومان عليهم السّلام و نصوص قرآنى و عقل سليم دانستهاند كه
مراجعه به آن سودمند است.[1]
حديث قرب نوافل و فرائض
«فلا يتوهم العارف الغير الواصل و المشاهدة بقوة استعداده للغيوب و
المتصف بالصفات الحميدة و الاخلاق المرضية، الغير السالك طريق الحق بالفناء عن
الافعال و الصفات و الذات المتحقق بمقام قرب النوافل و الفرائض، انه ولى واصل ...»
اصل حديث «قرب نوافل» را ابان بن تغلب به عنوان حديث قدسى از امام
باقر 7 چنين نقل مىكند:
«لمّا اسرى بالنبى 6 قال: يا ربّ ما حال المؤمن
عندك؟ قال: يا محمد 6 من اهان لى وليّا فقد بارزنى بالمحاربة
و انا أسرع شىء الى نصرة اوليائى و ما يتقرّب الىّ عبد من عبادى بشىء احبّ الىّ
ممّا افترضت عليه»
(هنگامى كه خداى سبحان رسول خدا را در شب اسراء به ميهمانى پذيرفت،
از
~hr /~
[1] - جوادى آملى، عبد اللّه، تفسير موضوعى قرآن مجيد،
ج 13، ص 113- 115 و 278 تا 296، چ دوم، 1379، مركز نشر اسراء، قم.
نام کتاب : سرّ سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولاية میرزا احمد آشتیانی) نویسنده : رودگر، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 151