نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 103
باب اوّل از قسم اوّل در ذكر بعضى مواعظ سودمند و تنبيه بر
تغيّر و فساد و انقلاب دنيا، و بيان آنكه سبب آمدن آدمى به اين جهان چيست
و آنكه دنيا دار تحصيل زاد آخرت است و از عقل نيست تكيه بر اين دنيا
كردن و اين جهان را محلّ آرام و مأوى دانستن، بلكه در اين چند نفس معدود كه در اين
جهان جهت آدمى تقدير شده همّت بر تحصيل حيات ابدى و نعيم سرمدى مصروف بايد داشت و
اوقات عمر گرانمايه صرف چيزى نبايد كرد كه بالضّروره بايد گذاشت.
ببايد دانست كه خداى عز و جلّ دو جهان آفريده: يكى جهان حيات، و آن
نشأت[1] آخرت است
كه خداى عز و جلّ آفريده كه در آنجا كافران و عاصيان به انواع عذابهاى گوناگون
مبتلا خواهند بود، و مؤمنان و صالحان به كرامت الهى و نعيم ابدى و حيات جاودانى در
بهشت قرين سعادت و عزّت و رحمت و كرامت خواهند بود. ديگر جهان ممات، آن اين جهان
است كه در اين جهان عاقبت هر حياتى مرگ است و هيچكس را در اين جهان حيات ابدى
نمىباشد و هيچچيز را در اين جهان ثبات و بقا نمىباشد، بلكه همه چيز اين جهان در
معرض تغيير و زوال و انقلاب است، و غرض از آمدن آدمى به اين جهان آن است كه تحصيل
زاد آخرت نمايد و توشه آن جهان از اين جهان بردارد، چه اين جهان را خداى عز و جلّ
جهت آن آفريده كه بندگان در اين جهان شرط بندگى بهجا آورند و متابعت فرمان الهى
كنند و پيروى نفس و آرزوهاى نفس نكنند و از شهوات بگذرند و از لذّات دنيا بيش از
آنقدر كه خداى عز و جلّ حلال گردانيده تحصيل ننمايند تا مستحقّ رحمت الهى شوند. و
خداى عز و جلّ ايشان را در معرض رحمت و احسان [18 آ] خود درآورده به ناز و نعمت و
حيات ابدى واصل گرداند. و چندين هزار پيغمبر از جانب خداى عز و جلّ مبعوث