responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حكمت عملى يا اخلاق مرتضوى نویسنده : الهى قمشهاى، مهدى    جلد : 1  صفحه : 66

8- و مقام رضا.

9- و مقام تسليم.

و آخرين مقام، مقام تسليم است كه عارف در اين مقام ابدا بر خود يا بر غير چيزى از حق نخواهد و هرگز اعتراض بر فعل حق ندارد و به هرچه پيش آيد مبتهج و خوش است هرگز چرا چنين شد يا چنان، نگويد چرا سالمم يا مريض يا فقير يا غنى چرا سرد يا گرم است ابدا نگويد كه چون و چرا در كار حكمت ازلى خلاف مقام رضاست.

چون و چرا را بهل كه در عشق‌

از عاشقان چند و چون روا نيست‌

اين گفته مرتضاست بنيوش‌

خوشتر ز گفتار مرتضى نيست‌

جز آنچه خدا خواهد چيزى در نظام كلّى و نظام شخصى نخواهد بلكه بهتر از آنچه هست نداند اين مقام رضا و تسليم حقيقت و غرض اصلى و مقصود نهائى ايمان است رزقنا اللّه تعالى.

كلمه 6- قال أمير المؤمنين 7: من أعطى فى اللّه و منع فى اللّه و أحبّ فى اللّه و أبغض فى اللّه فقد استكمل الإيمان‌

[1].

ترجمه: هر كس عطاى او براى خدا، منعش براى خدا، و دوستيش براى خدا، و دشمنيش همه براى خدا باشد چنين كس ايمانش به مرتبه كمال رسيده است.

شرح: يعنى آنكس كه از ميل و هواى خود به كلّى خالى شد و به زبان حقيقت گفت:

فانيم از خويش و موجودم به حق‌

شد لباس هستيم يك‌باره شق‌

نيست از خود هستم از دلدار خود

چونكه جان كردم فداى يار خود

نيست از من جنبشى از ذات من‌

اوست در من دمبدم جنبش فكن‌

آنكس متخلّق به اخلاق اللّه است بلكه فانى فى اللّه، و عطا و منع و حب و بغضى از


[1] - غرر و درر آمدى، ط نجف، ص 295، س 19؛ و ط صيدا، ص 218، س 16؛ شرح آقا جمال، ط 1، ج 5، ش 9031، ص 426.

قوله:« و به زبان حقيقت گفت: ...»

نام کتاب : حكمت عملى يا اخلاق مرتضوى نویسنده : الهى قمشهاى، مهدى    جلد : 1  صفحه : 66
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست