responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سيره پيامبر اكرم با نگاهى به قرآن كريم نویسنده : قرائتى، محسن    جلد : 1  صفحه : 59

او. 5- دفاع در برابر بدخواهان او. 6- خيرخواهى نسبت به او. 7- عمل به وعده‌هايى كه به او داده. 8- عيادت به هنگام بيمارى او. 9- تشييع جنازه او. 10- پذيرفتن دعوت و هديه‌ى او. 11- جزا دادن به هداياى او. 12- تشكّر از خدمات او. 13- كوشش در يارى رسانى به او. 14- حفظ ناموس او. 15- برآوردن حاجت او. 16- واسطه‌گرى براى حل مشكلاتش.

17- سلامش را پاسخ دهد. 18- به سخن وگفته‌ى او احترام گذارد. 19- هديه‌ى او را خوب تهيه كند. 20- سوگندش را بپذيرد. 21- دوست او را دوست بدارد. 22- او را در حوادث تنها نگذارد.

23- هر چه را براى خود مى‌خواهد براى او نيز بخواهد و ...[1]

پيامبراكرم 6 بعد از تلاوت آيه «انّما المؤمنون اخوَة» فرمودند: خون مسلمانان با هم برابر است و اگر يكى از آنان به كسى پناه يا امان داد، ديگران بايد به آن تعهّد پايبند باشند و همه در برابر دشمن مشترك، بسيج شوند. «و هم يَدٌ على مَن سواهم»[2]

سيره پيامبر در تقويت نظام دفاعى‌

در آيه 60 سوره انفال مى‌خوانيم:

«وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مّن قُوَّةٍ وَ مِن رّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَاتَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُم وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَىْ‌ءٍ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَاتُظْلَمُونَ»

براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مى‌توانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان، كه شما آنان را نمى‌شناسيد، ولى خداوند آنها را مى‌شناسد، به وسيله آن بترسانيد، و در راه خدا (و تقويت بنيه‌ى دفاعى اسلام) هرچه انفاق كنيد، پاداش كامل آن به شما مى‌رسد و به شما ستم نخواهد شد.

سيره پيامبر اسلام طبق اين آيه روشن است و لذا همين كه باخبر شد در يمن اسلحه جديدى ساخته شده شخصى را براى تهيه آن به يمن فرستاد. يا براى آمادگى امت مسابقات اسب سوارى و تيراندازى به راه مى‌انداخت و براى آن جايزه تعيين مى‌كرد.

مسلمانان بايد از هر جهت و هرچه در توان دارند بكار گيرند و همچنين دولت اسلامى بايد حداكثر توان خود را در تأمين بودجه و تجهيزات براى دفاع از خود و ترساندن دشمنان خدا و خود بكار گيرد.


[1] - بحارالانوار، ج 74، ص 236

[2] - تفسير نمونه، ذيل آيه

نام کتاب : سيره پيامبر اكرم با نگاهى به قرآن كريم نویسنده : قرائتى، محسن    جلد : 1  صفحه : 59
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست