نام کتاب : كلمات المحققين تحتوی علی ثلاثین رسالة نویسنده : أعلام الفقهاء و المحققین جلد : 1 صفحه : 486
بدن او را ببدل ما يتحلل نگاه ميدارد و قوت ناحيه كه از غذاء بدن او را
بانچه شبيه گرداند باو بر نسبتى محدوده بزرگتر ميگرداند و قوت مولده كه از فضل غذا
ماده شخصى ديگر از نوع او معده ميگرداند و خادمان اين قوتها مانند جاذبه و ماسكه و
هاضمه و دافعه و مانند مغيره اولى و ثانيه و مصوّره و چهارم آنچه بان مشارك ديگر
حيواناتست و ان دو صنف است يكى مبادى ادراكات و دوم مبادى حركات ارادى و صنف اول
دو قسم است يكى حواس ظاهر اعنى قوتها لمس و ذوق و شم و بصر و ديگر حواس باطن اعنى
حسّ مشترك كه ادراك صور خيالى كند و مصوّره كه حافظ صور است و وهم كه ادراك معانى
جزئى كند و ذاكره كه حافظ او است و متخيّله كه واسطه اين دو مدركست و در هر دو
حافظه تصرّف كند بتخيل و در صور عقلى بتفكر و صنف دوم قوت شوق است يا بجذب ملايم
اعنى شهوى و يا بدفع غير ملايم اعنى غضبى و آنچه در فرمان هر دو باشد از قوتها كه
در مبادى اعصاب و عضلات مركوز باشند و بحسب ارادت تحريك اعضا كنند و پنجم آنچه
مردم بان متفردند و ان قوه نطقى است كه مشتمل است بر عقل نظرى كه بان در معقولات
تصرف كند تا از مرتبه عقل هيولانى كه استعداد مجرد باشد اندك اندك بمرتبه عقل
مستفاد رسد و صور معقولات كما هى درو متمثل شود و بر عقل عملى كه بان استنباط
صناعات و استخراج قوانين مصالح منزلى و مدنى كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد و از
اين جمله بعضى فعلها آنست كه بيدانش او از ان قوتها صادر ميشود مانند هضم و نمو و
بعضى آنست كه بدانش او از او در وجود آيد اما ادراك در ان هيچ اختيار نبود مانند
آنكه كسى تخيل ترشى كند دندان او كند شود و توهم بيمارى كند بيمار شود و بعضى آنست
كه باختيار او در وجود آيد يعنى تابع قدرت و ارادت او است و ان دو صنف است يكى
جسمانى مانند حركات بدنى و استعمال حواس و ديگر نفسانى مانند تخيل و تفكر و بحث ما
مقصور است بر اين صنف كه اختيارى است و چون اين فعلها تابع قدرت و ارادتست واجب
باشد از حال قدرت و ارادت و كيفيّت صدور افعال اختيارى از ان بحث كردن
فصل هشتم
[تصوير صدور فعل از قادر مختار بالارادة]
در بحث از قدرت
و ارادت و كيفيت صدور افعال اختيارى از هر دو و هر گاه انسانى يا حيوانى ديگر صحيح
بود يعنى مزاج او معتدل باشد باعتدالى كه لايق او باشد و اعضاى او سليم بود كيفيتى
نفسانى در او حادث شود كه بسبب ان صدور و لا صدور حركات ارادى و
نام کتاب : كلمات المحققين تحتوی علی ثلاثین رسالة نویسنده : أعلام الفقهاء و المحققین جلد : 1 صفحه : 486