نام کتاب : رسالههاى خطى فقهى نویسنده : گروه محققان جلد : 1 صفحه : 604
من أعيان علمائنا[1]،
به جهت قبح ترجيح بلا مرجّح، و تساوى نسبت وقف به همه اشخاص موقوف عليهم، و اشتراك
همه در استحقاق و موقوف عليه بودن، و اصالت عدم وجوب ملاحظه متولّى ترتيب [را] در
آنها، و عدم اعتبار واقف نيز ترتيب را؛ فبناءً عليه مىگوييم:
ظاهر اول
وقفنامه كه مى گويد: «وقف نمودم بر فلانه و ذكور اولاد او و ذكور اولاد ذكور او»
اشتراك جميع است در حاصل وقف بر فرض اجتماع در وجود؛ للاصل و التبادر من العطف، و
صارفى از اين در كلام نيست به جز لفظ «طبقاً عن طبق و نسلاً بعد نسل» و او ظاهراً
قيد اولاد باشد، و بيش از افاده اشتراك طبقات لاحقه در وقف نمى كند، كما فهمه جمع
من الاجلاّ ء، و در رساله ديگر اين مطلب را بسطى عظيم دادم. و نهايت بيش از اجمال
نخواهد بود، و مقتضاى اصل حقيقت و اشتراك بقاى حرف عطف است بر ظاهر خود كه اشتراك
باشد، فبناءً عليه با وجود اجتماع مسمّات مرقومه با ولد خود، تصرّف در همه عين
موقوفه به صلح و غيره ممضى و نافذ نيست، و بر فرض تصرف و عدم اجازه ولد او، بيش از
سهم خود كه نصف است على الظاهر صحيح نخواهد بود.
مقدمه سوم:
[اصل عدم جواز فروش و تصرّفات ناقله در وقف]