نام کتاب : رسالههاى خطى فقهى نویسنده : گروه محققان جلد : 1 صفحه : 424
آن بيست و هفت شبر مى شود و اين قول خالى از قوّتى نيست و ليكن قول اوّل
احوط است غالباً.
و بنابرقول
جمعى از علما هزارو دويست رطل مدنى است كه هررطلى از آن يك رطل و نيم عراقى است و
تخميناً هزارو دويست رطل عراقى شصت و هشت من شاهى است و ربع من، و به مدنى صد ودو
من ثُمن من است به سنك (سنگ) شاه.
وظاهر حديث آن
است كه مقدار كُر سى و شش شبر بوده.
و احوط مذهب
قميّين است و اين زياد تى ها به حسب فضليت است. و الله تعالى يعلم.
و بهتر آن است
كه به حسب من، صدوسى [و] شش من و نيم به سنك شاه بوده باشد تا به همه اقوال و
احتياط ها عمل كرده باشد، بنابر آن كه مثقال شرعى و صيرفى يكى است و نقل كرده اند
كه مثقال متبدل نشده است درهيج وقت.
[مقدار كافور
حنوط]
و مشهور و احوط
در كافورِ حنوط آن است كه يك مثقال شرعى باشد كه سه ربع مثقال صيرفى مى شود و بهتر
از اين، آن است كه چهار مثقال شرعى بوده باشد و بهتر از آن، آن است كه سيزده درم و
ثلث بوده باشد كه به حساب شرعى نُه مثقال و ثلث مثقال مى شود و به حساب صيرفى هفت
مثقال مى شود.
[مقدار
فرسخ]
و تقريباً
درتحقيق فرسخ، فرسخى سه ميل است و ميل چهار هزارذرع شرعى است و ذرعى بيست [و] چهار
انكشت (انگشت) و انكشتى عرض هفت جو است و عرض هفت جو موازى موى يال يابو.
نام کتاب : رسالههاى خطى فقهى نویسنده : گروه محققان جلد : 1 صفحه : 424