نام کتاب : رسالههاى خطى فقهى نویسنده : گروه محققان جلد : 1 صفحه : 256
مناظرات، حالت اجتهاد شخصى بر او ظاهر شود.
سوم: اذعان علما كه
به طريق اجتهاد عارف باشند، اگر مقلد خود از اهل تمييز و ارباب معرفت نباشد، و نيز
مدعى اجتهاد معروف الحال و مشهور العلم نبوده باشد.
[اشتراط
عدالت در مجتهد]
[31] و عدالت از
شرائط قبول قول مجتهد است در إخبار از بذل جهد و حصول ظن كه وجوب تقليد او به آن
منوط است و شرط اجتهاد في نفسه نيست. پس مجتهد غير عادل را عمل به ظن خود واجب است
و مقلدين را عمل به قول او جايز نيست.
[كيفيت ثبوت
عدالت]
[32] و عدالت مجتهد
كه شرط نفاذ حكم و قبول قول او است، به يكى از چهار چيز ثابت مىشود:
يا به معاشرت و
مخالطت تام و اختبار و استعلام احوال او، ظاهراً و باطناً، يا به شهادت عدلين، يا
به استفاضه و شياع، يا به اقتدا و ايتمام صلحا و اخيار، به او در صلوات فريضه.
و بعضى از
احكام اين مقام، در باب امر به معروف و نهى از منكر مذكور خواهد شد، إن شاء اللّه
العزيز العليم.
[33] و بالجملة،
هركس كه تحصيل معرفت اللّه نكرده، معارف مذكوره از مبدأ و معاد را به دليل و برهان
ندانسته باشد و مسائل طهارت و صلوات را از مجتهد حيّ اخذ نكرده باشد، در حكم تارك
الصلاة و نماز او به منزله ترك نماز است.
نام کتاب : رسالههاى خطى فقهى نویسنده : گروه محققان جلد : 1 صفحه : 256