نام کتاب : ترجمه شرح دعاى سحر نویسنده : فهري، سيد احمد جلد : 1 صفحه : 113
است كه جامع همه اسماء الهى است، جامعيتى كه
مبدأ اشياء و اصل آنها باشد و به منزله هستهاى باشد براى درختها كه تنه و شاخهها
و برگها همه از هسته است، يا همچون شامل بودن جمله اجزائش را مانند لشگر كه شامل
فوجها و افرادش است. و اين اسم به اعتبار اول و بلكه به اعتبار دوم نيز بر همه
اسماء حكومت دارد و همه اسماء مظهر اويند، و به حسب ذات بر همه مراتب الهيه مقدم
است. و اين اسم به تمام حقيقت خود تجلى نمىكند مگر براى خودش و براى آن كس از
بندگان خدا كه جلب رضايت حق را كرده باشد، و آن بنده مظهر تام او گرديده باشد يعنى
صورت حقيقت انسانيت كه صورت همه عوالم است باشد، و اين حقيقت انسانيت است كه در
تحت تربيت اين اسم قرار مىگيرد. و در تمام نوع انسان كسى كه اين اسم آنچنان كه
هست براى او تجلى كرده باشد نيست بجز حقيقت محمديه 6 و
اولياء خدا كه در روحانيت با آن حضرت متحدند. و اين است همان غيبى كه مرتضاى از
بندگان خدا در اطلاع به آن غيب مستثنى هستند. [1] در روايت كافى است: «به خدا قسم
كه محمد 6 از كسانى است كه خداوند از ميان بندگانش از
او راضى و خشنود گشته است.»
حقيقت عينيه اسم اعظم
و اما اسم اعظم به حسب حقيقت عينيه عبارت است از انسان كامل كه خليفة
اللّه در همه عوالم است و او حقيقت محمديه است كه
______________________________
[1] اشاره است به آيه شريفه
وَ لا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ احَداً الاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ. «خداوند بر غيبش كسى را آگاه نمىكند مگر رسولى را كه جلب رضاى
حقّ نموده باشد.»
نام کتاب : ترجمه شرح دعاى سحر نویسنده : فهري، سيد احمد جلد : 1 صفحه : 113