responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) نویسنده : موسوي همداني، ابوالحسن    جلد : 1  صفحه : 75

نازعات 40- 41- و هر كس از حضور در پيشگاه خداوند بترسد و از پيروى از هواى نفس دورى جويد همانا بهشت منزلگاه او است.

و اما اخبار و روايات‌

1- خصال صدوق سكونى از امام ششم از پدران و اجدادش 7 از رسول خدا 6 نقل كرده كه حضرت فرمود خوشا بحال آن كس كه شهوت و لذت زودگذر كنونى و آنى را به منظور ثوابهاى موعود كه نديده است رها كند.

در كتاب الامامه و التبصره و در ثواب الاعمال هم بواسطه سكونى از امام ششم 7 چنين نقل شده است و در مجالس مفيد از شيخ صدوق از پدرش ... از جميل بن دراج از امام ششم هم چنين نقل شده است.

2- خصال ... ابى عبيده حذاء از حضرت باقر 7 نقل كرده كه فرمود خداوند متعال ميفرمايد. قسم بجلال و جمال و روشنائى و بلندى و ارتفاع مقام خودم هيچ بنده‌اى اراده و خواست مرا بر خواسته و هواى نفس خود مقدم نميكند مگر اينكه بپاداش اين تسليم غنا و بى‌نيازى در باطن و درون او قرار ميدهم و فكر و انديشه‌اش را در باره آخرت متوجه ميسازم و معيشت و زندگى او را خود تأمين مينمايم و آسمان و زمين را ضامن و مامور رزق او سازم و در برابر تجارت هر تاجرى بسود وى مى‌پردازم.

در كتاب محاسن- ابو حمزه ثمالى از حضرت باقر 7 چنين نقل كرده و در كتاب حسين بن سعيد- ابو حمزه ثمالى از حضرت باقر نقل كرده كه خداوند متعال فرمود قسم بعزّت و جلال و عظمت و قدرت و روشنائى و بلندى مقام خود هيچ بنده‌اى مقدم ندارد ... و آن طور كه نقل شد نقل نموده.

3 .... از جابر بن عبد اللَّه نقل شده كه رسول خدا 6 فرمود بيشتر چيزى كه بر امت خويش از آن هراس دارم خواسته‌هاى نفسانى و آرزوى دراز است اما خواهش نفس از تسليم بحق و متابعت آن انسان را باز ميدارد و اما آرزوى دور و دراز فكر آخرت را فراموشى دهد. باز هم در خصال از سليم بن قيس از حضرت امير مؤمنان 7 چنين نقل شده باز در جاى ديگر در خصال ... از على بن ابى على لهبى تا آخر روايت نقل شده ميگويم من تمام اين گونه اخبار و احاديث را در كتاب روضه بحار (ج 77) در باب مواعظه پيغمبر 6 نقل نموده‌ايم و بعض اخبار را در باب منجيات و مهلكات و پاره از آنها را در باب عفاف و پاكدامنى در اين جلد 15 نقل كرده‌ايم.

4 .... حضرت صادق 7 فرمود من براى اين امت آنان كه در حق ما معرفت داشته باشند (اهل بيت را بشناسند) اميد نجات و خلاصى دارم. مگر براى يكى از سه گروه‌

نام کتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) نویسنده : موسوي همداني، ابوالحسن    جلد : 1  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست