و[1]
فرمودند: اين مالهاى زياد را خداى عزّ وجلّ به شماها عطا فرموده[2] از براى آنكه صرف كنيد[3] در مصارفى كه مقرّر فرموده. و به
شما عطا نكرده كه ضبط كنيد و گنج بگذاريد[4].
واز آن حضرت پرسيدند كه: زكات در چه مقدار از مال واجب مىشود؟
فرمودند:
امّا زكات ظاهرى در هر هزار درهم بيست و پنج درهم است. و امّا زكات
باطنى آن است كه ضبط نكنى چيزى را كه برادر تو به آن محتاجتر از تو باشد[5].
فصل [در معروف]
و امّا معروف عبارت است از نفقه كردن بر نفس و عيال. و بعد از آن
اعانت نمودنِ كسى كه اعانت آن واجب باشد. و بعد از آن حقّ معلومى است كه هر كسى[6] در مال خود واجب مىگرداند. و بعد
از آن صدقه بر فقرا نمودن يا مروّت با ايشان كردن، يا به توانگرى به ضيافت و هديه
و اعانت و امثال اينها همراهى كردن از براى جلب خير يا دفع شرّ؛ خواه خير و شرّ
دينى باشد يا دنيوى]m .a 811[ كه به حسب شرع جايز باشد، يا رسانيدن نفع
عامّى باشد مثل بناى مسجد و مانند آن، يا نفع خاصّى باشد مثل راهنمايى گم شده و
تعليم نادان و نزديكى كردن با زن از براى تحصيل صفت عفّت و عدالت وبرآوردن حاجت
مؤمن ومهلت دادن پريشان[7] وحلال
كردن آن و قرض دادن و پيادهاى را سوار كردن و خوشسخنى نمودن و متوجّه نماز شدن و
توسعه بر عيال نمودن و به روى مؤمنى خنديدن و متاعى را به عاريت دادن و اذن دادن
در كشيدن