از علامت آن است كه خدا او را واگذاشته، ترك
يارى او كرده. و هركه نداند كه نفس و قلب وباطن در تحت فرمان خدا ذليل و منقاد است
حكم بر خدا مىكند به سؤال كردن و گمان مىكند كه سؤال او دعاست. و حكم بر خدا
كردن جرأت بر خدا نمودن است.
باب چهارم: در تلاوت قرآن است
حضرت پيغمبر 6 فرمودند: قرآن هدايتى است از ضلالت
و ظاهر مىسازد]m .a 211[ آنچه را نمىبينيد و دستگيرى است از لغزشها و نورانى مىگرداند
تيرگى جهل را و جاهاى تيره را روشن مىكند و پناهى است از هلاك شدن و رَهنمايى
است[1] از گمراهى
و بيرون شدى است[2] از
فتنهها و از دنيا به آخرت مىرساند و كمال دين شما در اوست. و هيچ كس از قرآن
عدول و انحراف ننموده مگر آنكه به جهنّم رفته[3].
و نيز فرمودند: من اوّل كسىام كه بر خداى عزيز جبّار در روز قيامت
وارد خواهم شد. و كتاب خدا و اهل بيت من بر خدا وارد خواهند[4]
شد. و بعد از آن امّت من وارد خواهند[5]
شد و از ايشان خواهيم پرسيد كه: چه كرديد با كتاب خدا و اهل بيت من[6]؟!
و حضرت أمير المؤمنين سلام اللَّه عليه در وصيّتهايى كه به پسر خود
محمّد بن حنفيّه نمودند اين بود كه: بر تو باد كه تلاوت قرآن كنى و عمل به آن
نمايى و بدارى خود را بر واجبات و شريعتها و حلال و حرام و امر و نهىِ آن و شب
زندهدارى نمايى به قرآن و تلاوت كنى آن را در شب و روز؛ زيرا كه آن عهدى است از
جانب خدا به بندگان او. و[7] واجب است
بر هر مسلمانى كه هر روز در عهد خدا نظر كند اگرچه پنجاه آيه باشد.