responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول ت جعفری نویسنده : ابن شعبه حرّاني    جلد : 1  صفحه : 361

184- خداوند مى‌فرمايد: «كسى كه شخص سرگردانى را از حيرت نجات دهد نامش را «حميد» گذاردم و در بهشت خود جايش دادم.

185- چون دنيا بمردمى رو كند خوبيهاى ديگران را نيز بر تن آنان پوشانند، و چون دنيا روى از آنان برتابد خوبيهاى خودشان هم از آنان ربوده شود.

186- دختران حسنه مى‌باشند و پسران نعمت، حسنه پاداش گيرد، و نعمت بازخواست گردد.

سخنان امام كاظم 7

و از امام كاظم، امين، ابو ابراهيم، أبو الحسن موسى بن جعفر عليهما السّلام مطالبى طولانى در زمينه‌هاى: پند، حكمت، زهد و امثال آن روايت شده.

سفارشات امام كاظم 7 به هشام، و تعريف او از «عقل»

بى‌شكّ خداوند تبارك و تعالى فرد صاحب عقل و فهم را مژده داده و فرموده: فَبَشِّرْ عِبادِ* الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ‌: «پس بندگان مرا مژده ده* آنان كه سخن را مى‌شنوند و بهترين آن را پيروى مى‌كنند، اينانند كسانى كه خداوند راهشان نموده، و ايشانند خردمندان- زمر: 17، 18».

اى هشام بن حكم‌[1] بدرستى كه خداوند عزيز و جليل توسّط عقل؛ هر حجّتى را بر مردم تمام كرده، و با بيان بديشان رسانده، و توسّط برهان به خداوندى خود رهنمونشان ساخته و به ربوبيّت خود دلالتشان نموده، و فرموده: وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ* إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ- إلى قوله:- لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‌: «و خداى شما خدائى است يگانه، 0 خدائى جز او نيست، بخشاينده است و مهربان* همانا در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و شد شب و روز- تا آنجا كه فرموده:- نشانه‌هائى است براى مردمى كه عقل و خرد را به كار برند- بقره: 163 و 164».


[1] او از اصحاب امام صادق و امام كاظم عليهما السّلام بوده و فردى موثّق و مورد اعتماد است، كه در مدح او روايات بسيارى از آن دو امام بزرگوار روايت شده، او مردى حاضر جواب؛ و در علم كلام بسيار حاذق و ماهر بوده، و به سال 179 در كوفه وفات يافته است.

نام کتاب : تحف العقول ت جعفری نویسنده : ابن شعبه حرّاني    جلد : 1  صفحه : 361
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست