نام کتاب : تبيين و نقد نظريه ماده و صورت در فلسفه اسلامى و مقايسه آن با فيزيك كوانتوم نویسنده : مصطفوى، نفيسه جلد : 1 صفحه : 90
اينكه چرا آناكسيماندروس، سرچشمه تغييرات
را مادهاى نامحدود دانسته، ارسطو از اين معنى دو تفسير مىكند:
يكى اينكه همه چيز يا خود آغاز است يا از آغازى برخاستهاست؛ اما
نامحدود داراى آغاز نيست زيرا د آن صورت داراى پايانى مىبود. و نيزناحدود بايد به
عنوان آغاز چيز خود نازاييده و فناناپذير باشد. زيرا آنچه پديدآمدهاست، بايد
ضرورتاً زمانى پايان يابد، و هر فنايى خود پايان است. بدين سان نامحدود آغازى
ندارد، بلكه بهنظر مىرسد كه آغاز همهچيزهاى ديگر است و همهچيز را دربردارد و
بر همهچيز فرمانروا است. زيرا اين، هم ناميرا و هم تباهىناپذير است.[1]
آناكسيمنس (585- 524 ق. م)
آناكسيمنس، همنشين آناكسيماندروس، اصل بنيادين را يكى و آن هم
نامحدود ولى متعين مىداند. وى هوا را اصل نخستين اشيا مىداند.
[هوا] چون لطيفتر شود، آتش مىشود و چون غليظتر شود، باد، سپس ابر و
چون باز غليظتر شود، آب مىگردد، سپس خاك. سپس سنگ مى