نام کتاب : تبيين و نقد نظريه ماده و صورت در فلسفه اسلامى و مقايسه آن با فيزيك كوانتوم نویسنده : مصطفوى، نفيسه جلد : 1 صفحه : 81
مقدمه
اينگونه مرسوم است كه مورخان تاريخ فلسفه، آغاز فلسفه را مربوط به
طالس مىدانند و از متفكران قبل از وى چشمپوشى مىكنند:
مورخان فلسفه را عادت بر آن است كه تاريخ اين علم را از يونان آغاز
كنند. اين مايه ريشخند هنديان و چينيان است كه دسته اول خود را مخترع فلسفه و دسته
وم [چينيان] خود را كاملكننده آن مىدانند.[1]
شايد نقطه آغاز چنين اغماضى، از طرف ارسطو باشد: «طالس كه بنيانگذار
اينگونه فلسفه است مىگويد آب اصل است.»[2]
اما بهنظر كاپلستون، آنچه را بهعنوان طلايهدار فلسفه مىشناساند،
اين است كه وى در پى اصل اول است:
ليكن وى مقام خود را به عنوان نخستين فيلسوف يونانى از اين امر
بهدستمىآورد. نخستين كسى است كه مفهوم «وحدت