نام کتاب : تبيين و نقد نظريه ماده و صورت در فلسفه اسلامى و مقايسه آن با فيزيك كوانتوم نویسنده : مصطفوى، نفيسه جلد : 1 صفحه : 202
تقرير شهيد مطهرى بر برهان سوم
چكيده اين برهان را استاد مطهرى، در مبحثى بهنام «خلط ميان امكان
ذاتى و استعدادى در برهان حكما» چنين بيان مىكند:
اگر ما براى زمان عدمى قائل باشيم كه آن عدم تقدم دارد بر وجود زمان،
آيا در ظرف عدم، اين ممكن است يا واجب يا ممتنع؟ واجب و ممتنع كه نمىتواند باشد،
پس ممكن است و اگر ممكن است، امكان جوهر است يا عرض؟ جوهر كه نمىشود عرض است،
بنابراين بايد قائم به موضوع و محل باشد.
از نام مبحث چنين برمىآيد كه استاد مطهرى، متوجه اشكال اين برهان،
كه خلط امكان ذاتى و امكان استعدادى است، شده است.[1]
ايشان در جاى ديگر ميان اين دو امكان، شش تفاوت مىشمارد كه اصلىترين تفاوت اين
است:
امكان استعدادى يك امر موجود بالفعل است و اصلًا وجود عينى دارد و
حال آنكه ما قبلًا گفتيم كه امكان ذاتى از معقولات ثانيه (منطقى) است و در عالم
عين، ما بهازاء ندارد.[2]
ايشان تفاوت امكان استعدادى با امكان ذاتى را در تفاوت معقول ثانيه
فلسفى با معقول ثانيه منطقى مىداند.