responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاثير فمينيسم بر دختران در غرب نویسنده : لوى، آريل    جلد : 1  صفحه : 147

در اين قسمت كه آخرين بخش كتاب است، بينش ديگرى نسبت به ارزش‌هاى مادى ارائه شده و استراتژى‌هايى كه به كاهش اين معيارها براى مردم و جامعه كمك مى‌كند و موجب سعادت و تعالى آنها مى‌گردد، معرفى مى‌گردد.

ارزش‌هاى سالم، جامعه سالم‌

در اين كتاب علاوه بر تحقيقات تجربى انجام شده توسط محققين مختلف، يك سرى از راهكارهاى مفيد ارائه شده است تا در شناخت ارزش‌هاى سالم براى فرد و جامعه مؤثر واقع گردد. همان‌طور كه بيان شد، سالم‌ترين ارزش‌هاى آدمى آنهايى هستند كه مى‌توانند پاسخ‌گوى نيازهاى واقعى او در طول زندگى باشند ارزش‌هايى چون: احساس امنيت، سلامت، مهارت، ارزشمندى، ارتباط با ديگران، آزادى و استقلال نفس. از ارزش‌هاى فطرى‌اى كه پاسخ‌گوى نيازهاى واقعى روانشناختى ما هستند و به رشد و نمو شخصيتى ما كمك مى‌كنند مى‌توان رشد شخصيتى و خودباورى، توانايى برقرارى ارتباط و صميميت با ديگران و احساس اجتماعى بودن و مفيد بودن براى ديگران را نام برد. شواهد نشان مى‌دهد توفيق دستيابى به اهداف فطرى، سعادت آدمى را تضمين مى‌كند و هرچه اين نيازها بيشتر تأمين گردند سلامت روانى و سعادت فردى افزايش مى‌يابند.

اهميت اين ارزش‌ها زمانى بيشتر مشخص مى‌گردد كه موجب تحولات اجتماعى و حركت‌هاى اجتماعى داوطلبانه گردد كه در آن به جاى تمركز افراد بر رشد فردى، كمك به ديگران مد نظر قرار مى‌گيرد.

به طور خلاصه زمانى كه انسان بتواند، در هر سطح ممكن، به نهادينه كردن ارزش‌ها در جهت رشد شخصيتى، روابط نزديك بين فردى و همراهى با جامعه خود بپردازد، گامى مؤثر در ايجاد جامعه‌اى سالم برداشته است و متعاقباً مادى‌گرايى به ميزان قابل توجهى تنزل خواهد كرد.

ايجاد تغيير

چگونه بايد سيستم‌هاى ارزشى را دگرگون سازيم؟ يك پيشنهاد آن است كه براى شكستن الگوهاى رايج بايد تغييرات را در هر سطح ممكن ايجاد كنيم: مثلًا امروزه جامعه، گرايش‌هاى مادى را رواج مى‌دهد، ما هم خود را با اين ارزش‌ها منطبق مى‌سازيم و تا جايى كه مى‌توانيم اهداف مادى را دنبال مى‌كنيم؛ اما اين مطالبات، خوشبختى ما را تأمين نمى‌كند. باز هم از جامعه مى‌خواهيم كه چطور خوشبخت باشيم و جامعه به ما مى‌گويد زمانى خوشبخت‌تر مى‌شويد كه هر چه بيشتر مادى‌گرا شويد. حال اگر بتوانيم اين چرخه را بشكنيم و در حلقه‌هاى ارتباط دهنده آن، الگوهاى انسانى و رضايتبخش را براساس ارزش‌هاى فطرى قرار دهيم، شاهد ايجاد تغييرات‌

نام کتاب : تاثير فمينيسم بر دختران در غرب نویسنده : لوى، آريل    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست