responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه ارشاد شيخ مفيد نویسنده : ساعدي خراساني، محمد باقر    جلد : 1  صفحه : 2

جلد اول‌

مقدمه مترجم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌

الْحَمْدُ لِلَّهِ، وَ سَلامٌ عَلى‌ عِبادِهِ الَّذِينَ اصْطَفى‌.

اما بعد پس از آنكه كتاب حقائق فيض كاشانى و كتاب مصباح الشريعه منسوب به حضرت صادق 7 را ترجمه كرده و چند سال قبل در تهران طبع و منتشر گرديد، براى آنكه هر چه بيشتر از عنايات ربانى حضرت پروردگار بهره‌مند شوم و هم خدمت بيشترى به عالم دين و ديانت كرده باشم، از خداى متعال توفيق و كمك خواسته و با نظر لطف و مرحمت اهل بيت عصمت و طهارت كتاب ارشاد مفيد را كه از مدارك معتبر شيعه و در تاريخ ائمه اطهار و معرفى شئون امامت است، ترجمه نمودم، اميد است مورد قبول پيشگاه مقدسشان قرار گيرد بمنه و كرمه.

كتاب ارشاد يكى از كتب مهم و معتبريست كه همواره مورد توجه عوام و خواص بوده و در عين حال كه مختصر و موجز تدوين شده بسيارى از مهمات و تواريخ زندگى ائمه طاهرين 7 را در بر دارد.

اين كتاب در دو مجلد گرد آمده:

معرفى كتاب‌

مجلد اول آن، شامل زندگى امير المؤمنين ع و كلمات و حالات و اصحاب و خدمات و قدمهاى مؤثر آن جناب بوده و از چندين باب و فصل تشكيل شده و پايان آن را بذكر فرزندان آن حضرت خاتمه داده.

و جلد دوم آن، مشتمل بر ذكر يازده نفر فرزندان آن حضرت است كه پس از وى حائز مقام خلافت الهى بوده‌اند و اين مجلد نيز مانند مجلد اول مشتمل بر فصول و ابواب بوده و زندگى يك يك از معصومين : را بتفصيل و اجمال توضيح داده.

غرض مؤلف بزرگوار از اين اجمال نه از نظر بى‌اطلاعى يا سهو و اشتباه بوده بلكه آنچه را در اين كتاب آورده موافق با مقصود و كافى براى معرفى شخصيت خاندان عصمت ديده است.

و چنانچه از مقدمه كتاب استفاده مى‌شود، شخصى از او درخواست كرده چنين كتابى در باره حضرات معصومين و تاريخ زندگى و بخشى از اخبار آنان تدوين نمايد شيخ مفيد هم خواسته ويرا اجابت كرده و كتاب حاضر را كه كافل مهمات زندگى آنهاست و در واقع حق را از باطل جدا ميكند گردآورده‌

نام و نسب و شهرت:

كنيه‌اش ابو عبد اللَّه و نامش محمد و نام پدرش محمد و جدش نعمانست و نسب او بطورى كه نجاشى در رجالش آورده به يعرب بن قحطان كه ريشه تازيان بدو ميپيوندد ميرسد وى از قبيله حارث و شهرتش مفيد يا شيخ مفيد و يا بمناسبت آنكه پدرش محمد، ملقب بمعلم بوده او را ابن المعلم ميگفته‌اند و بلكه بعضى او را بهمين لقب مى‌شناخته و در كتب خود بهمين لقب معرفى كرده‌اند و سبب‌

نام کتاب : ترجمه ارشاد شيخ مفيد نویسنده : ساعدي خراساني، محمد باقر    جلد : 1  صفحه : 2
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست