مذهب شيعه كه هسته مركزى آن در زمان خود رسول خدا 6 بوجود آمد شالوده آن طبق تعاليم عاليه پيامبر گرامى اسلام بدست
تواناى امير المؤمنين 7 ريخته شد و پس از آن بوسيله فرزندان معصومش نشو
و نما كرد، از روز رحلت رسول خدا تا حدود قرن سوم هجرى گرفتار تقيه بود و شيعيان
نمىتوانستند آشكارا عقايد خود را اظهار نموده و شاگردان مكتب على 7
غالبا در تبعيد و يا زندان بسر بردهاند، و گاهى نيز بدست دژخيمان بنى اميه و
خونخواران جنايتكار تاريخ بقتل رسيدهاند.
از كسانى كه همان ابتداى
كار گرفتار تبعيد و آزار و شكنجه دستگاه جبارانه خلفاء شد، ابو ذر غفارى بود، او
كه از طرفداران امير المؤمنين 7 و شيعيان آن حضرت بود با شهامتى فوق
العاده و ايمانى كامل بترويج هدف مقدس على 7 و شيعيان او پرداخت، و در
اين راه دچار شكنجهها و آوارگيهاى زيادى شد، و آخر الامر نيز در حال تبعيد با وضع
رقت بارى در ربذه جان سپرد.
ولى همان تبليغات مؤثر و
استقامت او و ياران و همدستانش چون سلمان و مقداد و عمار و ديگران در برابر دستگاه
جبار خلفا كار خود را كرد، و اساس تبليغات دامنهدار و وسيع زير پرده بعدى شد و در
طول تاريخ اسلام و شيعه اثر خود را بخشيد، تنها يك سفر ابو ذر بشام باعث ايجاد يك
مكتب ريشهدار و عميقى از شيعه در حلب، و جبل عامل و صور گرديد كه بعدها همان
سرزمين ستارگانى درخشان و دانشمندانى بزرگوار مانند ابو الصلاح حلبى و شهيدين و
شيخ بهائى و ديگران بعالم شيعه تحويل داد.
شاگردان ديگرى نيز كه در
مكتب مقدس على 7 تربيت يافته بودند در نواحى ديگر دست بتبليغات وسيعى
زده و اساس مكتب شيعه را پايهگذارى كردند، عمار بن ياسر و عبد اللَّه بن مسعود كه
براى سركشى و اصلاح امور مسلمانان در زمان عمر بكوفه و عراق آمدند بهمكارى حذيفة و
ديگران زبان بفضائل على 7 گشودند، و كم و بيش در لفافه حقائق را گوشزد
ميكردند و همان تبليغات شالوده مذهب شيعه را ريخت و در طول تاريخ شيعه كوفه را
بصورت يك سنگر محكم و مركز نشو و نماى شيعه و آن همه قيامهاى مسلحانه ضد بنى اميه
در آورد.
در ايران نيز در حدود
سال 80 هجرى بهمت اشعريين در شهر قم مكتب شيعه پايهگذارى