كه آن را بر تمام امت اسلامى حمل مىكنند نيز تأكيد همين دليل
است.
اما اثبات برترى آن حضرت
در منفعت رسانى به دين به دو صورت امكانپذير است:
نخست: بيشتر معتزله
برترى پيامبر 6 را بر پيامبران پيشين به كثرت
تصديقكنندگان و پيروان دين و شريعت ايشان نسبت به امتهاى قبل دانستهاند.
و از آنجا كه تثبيت
شريعت اسلام با يارى رساندن به پيامبر 6 و به خاطر
سهمى كه براى امير المؤمنين على 7 در آن بر شمرديم ميسر گرديده، نفع و
پاداشى كه به او مىرسد موجب برترى و فضيلت ايشان بر همه امتهاى پيشين و آيندگان
مىشود.
دوم: چون ثابت شد كه امت
اسلامى برحقترين امم از ميان ساير امتهاست، ثابت مىشود و منفعتى كه از اسلام به
اين امت رسيده كه پيامبر آن را آورده به ديگران نرسيده است. و از آنجا كه اين نفع
به مدد و كمك امير المؤمنين على 7 به مسلمانان رسيده است، همان فضيلتى
كه براى پيامبر 6 از جانب پروردگار محقق گرديد، براى
على 7 نيز ثابت مىشود. و اين مطلب بر مبناى قواعدى بود كه اين گروه در
برترى افراد دارند و در آن فضيلت شخص را بر پايه نفع عام و زيادى معتقدان به مذهب
او مىدانند.
و اللَّه ولى التوفيق، و
صلّى اللَّه على سيد رسله محمّد النّبى و آله و سلّم تسليما كثيرا