responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري نویسنده : مهدوي دامغاني، محمود    جلد : 1  صفحه : 775

مجلس نود و دوم در ذكر گور

ابن عباس مى‌گويد: پيامبر 6 سوره تكاثر را تلاوت فرمودند و گفتند تكاثر اين است: كه اموال را بدون حق جمع كنند و آن را از رساندن به مستحق و مصرف در راه حق باز دارند و در گنجينه‌ها بيندوزند و چون به گورهاى خود درآييد، به زودى هنگامى كه از گورها به محل جمع شدن و محشر خود برسيد و صراط را بياورند و بر دو كناره دوزخ نهند، به يقين چيزهايى را خواهيد دانست و سپس از نعمتها كه بر شما ارزانى شده، پرسيده مى‌شويد.

ابن عباس مى‌گويد: از پنج نعمت پرسيده مى‌شويد، خوراك، آشاميدنى گوارا و سرد، لذت خواب و سايه‌هاى خانه‌ها و اعتدال آفرينش.

و در اخبار ما روايت شده است كه نعمتى كه از آن پرسيده مى‌شود، نعمت ولايت على بن ابى طالب 7 است.[1] امام صادق 7 فرموده است، امير المؤمنين 7 به گورستان سر كشيد و فرمود:

اى ساكنان خاك و اى اهل غربت! اما خانه‌هاى شما، ديگران در آن ساكن شدند و همسران ازدواج كردند و اموال شما تقسيم شد. اينها خبرهايى است كه پيش ماست.

خبر پيش شما چيست؟ سپس آن حضرت روى به ياران خود كرد و فرمود: اگر به آنان اجازه سخن داده مى‌شد، مى‌گفتند و خبر مى‌دادند كه بهترين توشه پرهيزكارى است.[2] امام صادق 7 فرموده است: هر كس جنازه مؤمنى را تشييع كند تا او را دفن كنند، خداى عز و جل هفتاد هزار فرشته از فرشتگان تشييع‌كننده را بر آن شخص مى‌گمارد كه تا هنگام خروج او از گورش براى او آمرزش خواهى مى‌كنند.[3] و امام باقر فرموده است: هر كس جنازه مسلمانى را تشييع كند، روز قيامت به او چهار شفاعت ارزانى مى‌شود و هيچ تقاضايى نمى‌كند و سخنى نمى‌گويد مگر اينكه فرشته به او مى‌گويد، چنين چيزى براى تو خواهد بود.[4]


[1]. براى اطلاع بيشتر در اين مورد به روايات تفسير برهان، ج 4، ص 502، و به بحث مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار، ج 24، صفحات 48 تا 66، مراجعه فرماييد. م.

[2]. اين موضوع در نهج البلاغه، چاپ مرحوم فيض الاسلام، ص 1137، آمده است. م.

[3]. نظير اين روايت در ثواب الاعمال، ص 346، آمده است. م.

[4]. نظير اين روايت در ثواب الاعمال، ص 346، آمده است. م.

نام کتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري نویسنده : مهدوي دامغاني، محمود    جلد : 1  صفحه : 775
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست