responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري نویسنده : مهدوي دامغاني، محمود    جلد : 1  صفحه : 541

پيامبر 6 فرموده‌اند: هر گاه ديديد قرآنها آراسته و مساجد زيور شده و مناره‌ها بلند و طولانى شده و قرآن را فقط براى نشان دادن آواز خوش مى‌خوانند و مساجد راه عبور و مرور است، در آن زمان، مؤمن از كبريت احمر هم كمياب‌تر و گرانبهاتر است. همانا مساجد چنان مردمى آراسته و ظاهر بدنهايشان پاكيزه است، ولى دلهاى ايشان پليدتر از لاشه مردار است.

مجلس چهل و هفتم در فضيلت ماه رمضان‌

ماه رمضان را از اين جهت رمضان ناميده‌اند كه در آن ماه گاهى از شدت گرما بره‌هاى گوسپندان و كره شترها مى‌مرده‌اند و گفته شده است به اين نام، از آن جهت ناميده شده كه گناهان را ذوب و نابود مى‌كند.

خداوند در آيه يك صد و هشتاد و سوم سوره بقره فرموده است. «اى اهل ايمان بر شما هم روزه گرفتن نوشته و مقرر گرديد همچنان كه بر كسانى كه پيش از شما بوده‌اند واجب بوده است و اين براى آن است كه شما پرهيزگار شويد.» و هم در آيه يك صد و هشتاد و پنجم همان سوره فرموده است «ماه رمضان ماهى است كه قرآن در آن نازل شده است براى هدايت مردم و با دلايل روشن براى راهنمايى و امتياز حق از باطل.» امام باقر 7 فرموده است، پيامبر 6 در جمعه آخر ماه شعبان خطبه‌يى ايراد فرمودند و پس از حمد و نيايش خداوند چنين فرمودند: اى مردم! همانا ماهى بر شما سايه مى‌افكند كه در آن شب قدر قرار دارد كه از هزار ماه برتر است. ماه رمضان است كه خداوند روزه گرفتن آن را واجب فرموده است و براى شبى از آن شب زنده- دارى و نماز مستحب گزاردن را مقرر فرموده است و هر كس در آن شب نماز مستحبى بگزارد پاداش آن معادل نماز گزاردن هفتاد شب در ماههاى ديگر است، هر كس در ماه رمضان يكى از كارهاى پسنديده و مستحب را انجام دهد، براى او پاداشى معادل پاداش عبادات واجب مقرر مى‌فرمايد و هر كس در ماه رمضان يكى از واجبات را انجام دهد، چنان است كه هفتاد فريضه در ماههاى ديگر. رمضان ماهى است كه خداوند بر روزى مؤمن در آن مى‌افزايد و هر كس در آن ماه، روزه دار مؤمنى را افطار دهد، نزد خداوند پاداشى چون آزاد كردن برده خواهد داشت و گناهان گذشته‌اش‌

نام کتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري نویسنده : مهدوي دامغاني، محمود    جلد : 1  صفحه : 541
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست