نام کتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري نویسنده : مهدوي دامغاني، محمود جلد : 1 صفحه : 20
آمده است كه ظاهر آن به مذهب حشو و اختلاط[1] شبيه باشد لازم است خواننده در آن
تأمل و دقت كند و بينديشد. اگر تأويل آن را بفهمد معنى آن را خواهد دانست و اگر
معناى آن برايش روشن نشد بايد به كسى مراجعه كند كه معناى آن را بداند تا منظور آن
برايش روشن شود كه گفتار پيامبر و ائمه : همچون گفتار خداوند متعال
خالى از متشابه نيست و بايد به كسى كه عالم و دانا و ورزيده و آگاه به اصول و فروع
دين و لغت و اعراب است مراجعه كرد تا مراد از آن سخن آشكار شود، و بايد دانست كه
ميان گفتار خداوند و گفتار پيامبر و ائمه تناقضى نيست و فقط مردم حشوى و كم مايه
در علم چنين تصور مىكنند.
من در مقدمه اين كتاب پس
از ذكر عقل و علم و فضيلت آن، بخشى از اصول اعتقادى را بيان مىكنم كه مرجع عمده
است و خداوند به لطف و منت خود موفق دارنده به صواب است.
مجلس اول در باره
ماهيت عقلها و فضيلت آن
خداوند متعال در سوره آل
عمران چنين فرموده است:
«همانا در آفرينش
آسمانها و زمين و آمد و شد شب و روز نشانهها و دلايلى است براى دارندگان عقل.»[2] و خداوند
متعال در سوره طه چنين فرموده است:
«بخوريد و بچرانيد چهار
پايانتان را، همانا كه در اين نشانههايى است براى خردمندان.»[3] و در سوره و الفجر فرموده است:
«آيا در آنچه ذكر شد جاى
قسم است خداوندان عقل را؟»[4] عقل در اصطلاح
متكلمان عبارت از مجموعه علومى است كه بر سه بخش
[1]. اصطلاح حشو و اختلاط اصطلاحى طنز آميز است در
باره كسانى كه از تأويل آيات و اخبار اجتناب داشتهاند. رك. به: دائرة المعارف
اسلام، ص 439، ج 7، ترجمه عربى و صفحه 16 ترجمه فرق الشيعه نوبختى، چاپ 1353 شمسى
بنياد فرهنگ و حاشيه استاد دكتر محمد جواد مشكور. م.