responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه ثواب الأعمال و عقاب الأعمال شيخ صدوق نویسنده : حسن زاده، صادق    جلد : 1  صفحه : 143

رنگين باشد كه هر خوراك و نوشيدنى را رنگى جداگانه است و در هر خانه چهل هزار هزار تخت زرّين باشد كه در ازاى هر تخت هزار ذراع در هزار ذراع است و بر هر تختى دخترى حورى است كه هر يك را سيصد هزار زلف بر رو افتاده درخشان باشد كه هر زلف را هزار هزار (يك ميليون) دختر خدمتكار خردسال بر دوش برند و آنها را از مشك و عنبر آكنده سازند تا روزه‌دار ماه رجب به پيش او رود؛ اين از آن كسى است كه همه ماه رجب را روزه داشته است. (1) به آن حضرت عرض شد اى پيامبر خدا! اگر كسى به سبب ناتوانى يا بيمارى و يا زنى به آن سبب كه پاك نباشد، از روزه ماه رجب باز ماند چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت 6 فرمود: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، به راستى كه اگر هر روز اين صدقه را پرداخت كند، به آنچه كه باز گفتم و فزون‌تر از آن دست يابد و بى‌گمان، اگر همه آفريدگان از آسمانيان و زمينيان گرد هم آيند تا پاداش اين كار را اندازه گيرند، به يك دهم از فضيلت‌ها و درجه‌هايى كه در بهشت از آن ايشان مى‌گردد نمى‌رسند. عرض شد: اى پيامبر خدا، اگر كسى توان پرداخت اين صدقه را نداشت چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت 6 فرمود: با اين ذكر در هر روز صد بار خدا را تسبيح گويد تا سى روز به پايان رسد: «سبحان الإله الجليل، سبحان من لا ينبغي التّسبيح الّا له، سبحان الاعزّ الاكرم، سبحان من لبس العزّ و هو له اهل».

(2) [226] 5- ... امام رضا 7 فرمود: خداوند، حضرت محمّد 6 را آنگاه كه سه شب از ماه رجب گذشته بود به رسالت برانگيخت؛ پس روزه اين روز همانند روزه هفتاد سال است.

سعد بن عبد اللَّه گويد كه بزرگان ما مى‌گفتند كه «مضين» اشتباه نويسنده روايت بوده و درستش اين است كه «لثلاث ليال بقين من رجب» باشد؛ يعنى سه روز از ماه رجب باقى مانده.

(3)

پاداش روزه ماه شعبان‌

(4) [227] 1- ... امام باقر 7 فرمود: هر كه ماه شعبان را روزه بدارد، اين روزه، پاك‌كننده هر لغزش و «وصمة» و «بادرة» است. ابو حمزه گويد كه به امام باقر 7

نام کتاب : ترجمه ثواب الأعمال و عقاب الأعمال شيخ صدوق نویسنده : حسن زاده، صادق    جلد : 1  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست