نام کتاب : تفسير سوره حجرات نویسنده : قرائتى، محسن جلد : 1 صفحه : 77
وتاريخى تغيير مىيابد و هر ابرقدرتى به خود
حقّ وتو در آن را مىدهد،
قانونى كه از قانونگزارش انواع لغزشها، عيبها و خصلتهاى زشت ديده
شده است و خود قانونگزاران به آن عمل نمىكنند،
آيا اين نوع قوانين مىتواند براى انسان قداست و كرامت داشته باشد و
براى جامعه عزّت، شرافت و زمينه رشد ايجاد كند؟! آيا تخلّف از اين نوع قوانين ظلم
و خلاف عدالت است؟!
امّا قوانين انبيا كه از طرف خداوندى است كه خالق انسان و برخاسته از
علم، حكمت و لطف بىنهايت اوست و آورنده آن معصوم و خود اوّلين عامل به آن است،
قانونى كه از هيچ ابرقدرت، فرد، گروه، حزب و قبيلهاى متأثّر نشده است، اين نوع
قانون به خاطر قداست و كرامتى كه براى انسان دارد، انگيزه عمل به آن قوى است و
تخلّف از آن ظلم و بىعدالتى محسوب مىشود.
زمينههاى اعتقادى وفطرى عدالت
عدل، در جهان بينى الهى معنا پيدا مىكند. زيرا با بينش الهى است كه
انسان خدا را عادل، تمام هستى را حساب شده و خود و همه چيز را زير نظر خداوند
مىداند. با ديد الهى است كه انسان مادّه اوّليه همه بشر را خاك و فرجام همه را
دادگاه عدل الهى در قيامت مىداند؛ با بينش اديان آسمانى
نام کتاب : تفسير سوره حجرات نویسنده : قرائتى، محسن جلد : 1 صفحه : 77