نام کتاب : ترجمه و متن مرات العارفين و مظهر الكاملين صدر الدين قونوي نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 7
«اجمال و تفصيل بين ذات و قلم و علوم و
لوح»
در اينصورت بين ذات و قلم، از جهت اجمال و كليت، و اينكه اشيا در
آناند، همانندى برقرار است، لذا بين علم و لوح هم از جهت تفصيل و از جهت ظهور
اشيا در آندو- بر گونه جزيى- مشابهت است، بنابراين قلم از اين وجه، در مرتبه كونى
آينه ذات است، آنچه كه در ذات به گونه كلى و اجمال مندرج است، همان در قلم، به
گونه كلى و اجمال به امانت موجود است، و لوح محفوظ نيز ازاينرو در مرتبه كونى،
آينه قلم است، پس آنچه كه در قلم بر گونه كلى و اجمال ظاهر است، همان به گونه
جزيى و گستره در لوح ظاهر مىباشد.
«اجمال و تفصيل بين عرش و كرسى»
بنابراين همانگونه كه دانستى عالم كتابى فشرده است و ام الكتاب نام
دارد، و كتابى گسترده است كه موسوم به كتاب مبين است و كتاب فشرده، عبارت از عقل
است و كتاب گسترده لوح محفوظ، همينطور بدان كه عالم ملك را كتابى فشرده است كه
عبارت از عرش است و كتابى گسترده كه عبارت از كرسى، پس به اعتبار نهادهشدن آنچه
كه مىخواهد در كرسى گسترش دهد و در عرش (فشرده) است، بدان ام الكتاب مىگويند، و
به اعتبار گسترش آنچه كه فشرده است و در كرسى گسترده مىباشد، بدان كتاب مبين
گفته مىشود، همانطور كه بين عرش و قلم از جهت اجمال و كليت و بودن اشيا در آن بر
دو گونه كلى همانندى است، همينطور بين كرسى و لوح
نام کتاب : ترجمه و متن مرات العارفين و مظهر الكاملين صدر الدين قونوي نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 7