نام کتاب : علم سلوک نویسنده : فضلى، على جلد : 1 صفحه : 28
تفسير دوم
در تفسير دوم كه از آنِ عارفى چون سيد حيدر آملى است، دين امر واحد
جامعى است كه در آن، همه اصول دين بهعنوان آموزههاى اعتقادى و فروع دين بهعنوان
آموزههاى تكليفى ترسيم شده است تا دينداران با استعدادهاى مختلف به دين بنگرند و
به قدر استعداد خود، با آن آموزهها معامله كنند و به همان اندازه، فطرت خويش را
بارور سازند. به اين امر يگانه جامع، شرع الاهى و دين نبوى گويند.
به ديده سيد حيدر آملى، شرع الاهى سه نام دارد؛ سه نام مترادفى كه
براى شرع وضع شده است و بر آن دلالت و صدق مىكند: شريعت، طريقت و حقيقت؛ اين سه
درواقع و به لحاظ اصل شرع، هيچ تغاير و تخالف نفسالامرى ندارند؛ گرچه هر يك به
اعتبارى خاص براى شرع وضع شدهاند و بر آن دلالت مىكنند؛ از اينرو از سه اعتبار
مختلف حكايت مىكنند.[1]
شايان يادآورى است كه بر اين اساس، هر آموزهاى از آموزههاى شرعى،
چه آموزه اعتقادى- مانند توحيد و عدل- و چه آموزه تكليفى- مانند نماز و روزه- به
اعتبارات سهگانه، اين سه نام را دارند.
اين عارف بزرگ براى ايضاح اين ديدگاه ظريف، كتابى با نام اسرار
الشريعه نگاشته است و در آن پس از اصطلاحشناسى شريعت، طريقت و حقيقت، دو باب
گشوده است و در بابى به اصول اعتقادى و در باب ديگر به فروع تكليفى پرداخته، هر يك
از آن اصول و فروع را از سه بعد شريعت، طريقت و حقيقت بررسى كرده است.
سرچشمه اين اختلاف چيست؟ سيد حيدر آملى از دو جهت به بررسى سرچشمه
اين اختلاف پرداخته است كه به يك نقطه منتهى مىشوند؛ يكى از
[1] - سيد حيدر آملى، المحيط الأعظم و البحر الخضم، ج
1، ص 227؛ بنگريد به: همو، جامع الأسرار، ص 344 و 347؛ همو، أسرار الشريعة، ص 15.
نام کتاب : علم سلوک نویسنده : فضلى، على جلد : 1 صفحه : 28