نام کتاب : علم سلوک نویسنده : فضلى، على جلد : 1 صفحه : 127
ذلت، خوارى و آوارگى عاشق مىشود و او را به
فنا مىكشاند. از اينرو عاشقان در سير عاشقانه خويش، هماره دچار حيرت، دهشت، و
الاهى و غفلت از خويش مىشوند و اين از جلالِ جمال معشوق سرمدى است.[1]
در پايان شايسته است، نكتهاى را كه در اصلِ حشر حبّى و عشقى با خداى
معشوق، نقش كليدى دارد، تذكر دهيم. همانگونه كه توحيد و اسما به سه قسم ذاتى،
صفاتى و افعالى تقسيم مىشوند، جمال خداوندى نيز به سه قسم ذاتى، صفاتى و افعالى
منقسم مىگردد كه عاشق- چنانكه خواهيم گفت- در مراتب روحى خود آنها را درمىيابد.
جمال ذاتى، مانند دو اسم نور و ظاهر كه در آن، جهت ذات خداوندى غلبه دارد؛ جمال
صفاتى، مانند دو اسم رحيم و ودود كه در آن، جهت نعتى و وصفى خداى سبحان غلبه دارد
و جمال افعالى نيز مانند دو اسم وكيل و وهّاب كه در آن، جهت فعلى خداى سبحان غالب
است.
اكنون به اصول سهگانه سلوكى عشق كه همانا تصفيه دل، تزيين دل و حشر
حبّى و عشقى با خداى معشوق است، مىپردازيم.
تصفيه دل
سالكان مسلك عشق براى باريابى به عرش معشوق ربوبى، نخست بايد
انحرافها و كژىهاى درونى و حجابهاى تاريك گناه را از دل بزدايند و آن را صيقل
دهند تا ضمن زدايش و تصفيه جان، آهستهآهسته پخته گردند و توان كشيدن بار لقاى
الاهى را در خود فراهم سازند.[2] دوم بايد
آينه دل شفاف گردد تا كمالات خداى معشوق را به روشنى بنماياند و اندكاندك خود را
به آن كمالات
[1] - بنگريد به: سعيدالدين فرغانى، مشارق الدرارى، ص
540؛ احمد غزالى، سوانح العشاق، ص 132 و 142 و 149؛ ابندباغ انصارى، مشارق انوار
القلوب و مفاتح اسرار الغيوب، ص 69.