نام کتاب : آيين زندگى نویسنده : شريفى، احمدحسين جلد : 1 صفحه : 26
اگر اين حالت نفسانى به گونهاى باشد كه
كارهاى زيبا و پسنديده از آن صادر شود، آن را «اخلاق خوب» (اخلاق فضيلت) نامند و
اگر افعال زشت و ناپسند از آن صادر گردد، آن را «اخلاق بد» (اخلاق رذيلت) گويند.
انديشمندان مسلمان و غيرمسلمان، براى «علم اخلاق» نيز تعاريف
گونهگونى برشمردهاند. از ميان اين تعاريف به نظر مىرسد جامعترين تعريف اين است
كه بگوييم علم اخلاق علمى است كه با معرفى و شناساندن انواع خوبىها و بدىها،
راههاى كسب خوبىها و رفع و دفع بدىها را به ما مىآموزد.[1]
يعنى هم بُعد شناختى و معرفتى دارد و هم بُعد عملى و رفتارى. علم اخلاق، همانند
فلسفه و علوم عقلىِ محض نيست كه صرفاً بُعد عقلانى و نظرى انسان را تقويت كند؛
بلكه هدف اصلى آن، آموزش شيوه رفتار است.
2. انواع پژوهشهاى اخلاقى
امروزه محققان و انديشمندان علوم مختلف، پژوهشها و تحقيقات متنوعى
در باره اخلاق سامان دادهاند، در اين راستا مىتوان سه حوزه پژوهشى و مطالعاتى را
از يكديگر بازشناخت:[2] مطالعات
توصيفى، مطالعات هنجارى و مطالعات تحليلى يا فرااخلاقى. به اين اعتبار مىتوان
اخلاق را نيز به سهگونه تقسيم كرد كه در ذيل به توضيح و تبيين آنها مىپردازيم:
2- 1. اخلاق توصيفى
اخلاق توصيفى، همان گونه كه از نامش پيدا است، به توصيف و معرفىِ
اخلاقياتِ افراد، گروهها و جوامع مختلف مىپردازد. در پژوهشهاى توصيفى، صرفاً در
پى توصيف و گزارش از اخلاقيات خاصى هستيم. اينگونه پژوهش با روش تاريخى و نقلى
صورت مىگيرد و هدف از آن صرفاً آشنايى با نوع رفتار اخلاقى فرد يا جامعهاى خاص
است و نه تحليل عقلى و فلسفىِ اخلاقيات گزارش شده و يا توصيه و ترغيب افراد به عمل
بر طبق آنها و يا اجتناب از آنها. اين مطالعات را معمولًا، جامعهشناسان،
مردمشناسان و مورخان صورت مىدهند.
[1] - بنگريد به: محمدتقى مصباح، فلسفه اخلاق، تحقيق و
نگارش احمد حسين شريفى، ص 18؛ محمدمهدى نراقى، جامعالسعادات، ج 1، ص 15- 9؛
محمدرضا مدرسى، فلسفه اخلاق، ص 17
[2] - براى توضيحات بيشتر، بنگريد به: ويليام كى. فرانكنا،
فلسفه اخلاق، ترجمه هادى صادقى، ص 25 و 26؛ محسن جوادى، مسئله بايد و هست، ص 18-
15؛ محمدتقى مصباح، فلسفه اخلاق، تحقيق و نگارش احمدحسين شريفى، ص 23- 17
نام کتاب : آيين زندگى نویسنده : شريفى، احمدحسين جلد : 1 صفحه : 26